CHEEZY BALL

Saturday, June 20, 2015
Cheesy ball ni saya buat sebelum puasa.  Kebetulan banyak stok kentang rebus dalam freezer (kentang yang tak termakan, saya rebus & lenyek serta bekukan).  Bila ternampak resepi cheesy ball ni, macam best aje, saya pun buat.  Alhamdulillah... anak-anakku yang sukakan cheese ni memang suka makan.  Saya buat agak banyak, masih ada berbaki dalam freezer.  Kali ni saya guna Mozarella, next time nak try guna cheddar pulak..

Akibat tak baca habis resepi, saya campak semua tepung & gaul.  Memang agak terlebih tepung jadinya... heheheh.  So.. a bit chewy, next time saya kena adjust kandungan tepungnya tu.  Nak buat doh luar ni senang aje - kentang lecek, tepung, lada sulah, lada hitam & garam.  Rasanya tak perlulah bersukat.. cukup sekadar letak tepung untuk doh boleh digentel.  Dah siap tu, bolehlah potong cheese & balutkan cheese tu dengan doh ni.  
 Rasanya saya ada ambil gambar proses membuatnya tu, tapi tak jumpa pulak dalam Google+ tu... Adehh.. mana pulak la ko menghilang, gambar oiitt...

Tapi sememangnya mudah aje.  Once dah balut, golekkan dalam breadcrumb.  Then salut telur & masukkan dalam breadcrumb semula.  Saya salut aje dengan breadcrumb dulu, time nak goreng baru salut dengan telur & breadcrumb semula.  Jadi saya pecahkan sebiji telur je dulu, kalau x cukup baru tambah.  Yang disimpan dalam freezer tu baru bersalut first layer aje..
Dah siap cheesy ball.  Since breadcrumb dah habis, saya kisar biskut weetameal sebagai ganti.  Boleh juga guna oat, nestum atau roti yang dibakar sampai kering sebelum dikisar.  
Stok cheesy ball dalam peti tu bakal jadi menu sahur kami nantilah jawabnya... :)

Untuk detail resepi boleh masuk blog Kak Nor yea..


0 comments:

Post a Comment