SIMPLE MENU

Wednesday, June 24, 2015
Keledek purple dikukus/rebus.   
Tambah sedikit tepung hingga menjadi doh yang mudah dibentuk (tepung mestilah lagi sedikit dari keledek supaya kuih jadi lembut).  Boleh letak sedikit garam jika nak...

Bentukkan... Part ni tugas Tiha... heheheh... 
 Banyak betul stok frozen dalam peti - ada keria, cucur badak, cek mek molek, popia, cheesy ball, roti gulung sambal, roti sosej, red velvel brownie dll.  Sampai tepu freezer dibuatnya.  Ni geram je nak buat karipap pulak.. heheheh... Nantilah, tunggu peti clear sikit dulu.
Sayur campur... campur aje semua jenis sayur yang ada.  Saya suka sangat letak green peas tu, rangup & manis sangat.  Kalau suami suka capsicum (lada benggala) saya kurang minat dengan baunya tu.  Tapi kadang-kadang saya letak jugak.  Kalau buat sayur campur macam ni saya suka gunakan udang fresh or bilis then letak sedikit sos tiram & lada sulah.  Sepinggan penuh, habis we all hadap macam tu aje.

Ginger Beef... Ohh.. terliur sudah... :P.. Ginger beef ni pun mudah aje... Tumis garlic & ginger (ginger ni lagi banyak, lagi sedap), masukkan beef, goreng sekejap then letak sedikit sos tiram & black pepper.  Siap.  Kali ni saya gunakan daun bawang sebagai pengganti bawang besar.  Memang puas memakannya.  Kalau gunakan daging batang pinang, goreng sekejap aje, cukup sekadar daging tu masak, then tutup api.  Barulah daging tu lembut & tak overcook..
Entry ringkas je hari ni, untuk bagi idea nak masak apa petang ni.  Saya pun belum decide lagi nak berbuka dengan menu apa.  Yang pastinya menu simple aje.  Tak perlu penuhkan meja dengan macam-macam makanan, gerenti tak habis nanti.  Bulan puasa bukannya larat makan banyak sangat kan.. :)


0 comments:

Post a Comment