Susu

Monday, July 18, 2011
Susu Oh Susu
Saya tak suka susu.. nak hirup seteguk pun tak mampu. Itu cerita dulu² laa.. sekarang ni, stok susu dekat rumah saya sentiasa ada.  Seminggu at least 4 kotak kena beli.

Masa pregnant anak sulong, saya minum Enfamama perisa coklat.  Sekali or dua kali sehari plus Obimin.  Tapi saya still sakit pinggang & krem.  Tiap² malam, terjaga sbb kaki krem.  Nasib baik suami tau cara nak handle masalah krem.  Dia akan luruskan kaki saya dan tolak hujung jari kaki ke depan utk loose kan krem tu.. fuhh lega!!.. kalo tak mau meraung tahan sakit.

Time anak kedua, saya tak ambil Enfamama lagi dah.  Harganya mahal & saya selalu miss minum or muntah lepas minum.  Saya maintain dgn obimin je... Nak jadi cerita, saya kena sakit pinggang yg amat teruk (mungkin salah position time baring).  Akibatnya 3 hari saya tak boleh bangun & duduk tanpa bantuan.  Sampai tahap buang air pun kena berdiri.  Mujur adik ipar pinjamkan saya back support utk pregnant lady, agak membantu & amat selesa bila berdiri terutamanya time buat kerja rumah.

Masalah tak berakhir di situ, masuk bulan ke 7, saya fail glucose test.  Saya diberi temujanji dgn Diebetic Nurse utk bg guidance pemakanan yg betul utk kawal tahap gula.  Saya ni seorang yg berdisiplin tau.. since that saya mmg makan on time, buat test darah sendiri kat rumah & mula menukar habit makan.  Saya mula berjinak² dgn cereal, salad, wholemeal bread & pastinya SUSU!!!

Seronok rasanya bila tgk hasil dari pemakanan yg betul, reading gula tak pernah lebih dari 6 & saya langsung tak mengalami krem!!! Pinggang saya juga tidak selalu meragam, lenguh² sedikit time tidur tu ada la.  Tapi sakit pinggang sort of dissapper ditambah lagi saya akan pakai Back Support bila saya banyak berdiri. Sekarang barulah saya nampak khasiat susu dan saya semakin meminatinya... :)

Tapi sebenarnya saya masih fobia dengan susu putih.  Saya kini lebih kreatif dalam menikmati susu.  Susu pekat bukan lagi pilihan utk membuat air.  Semua air yg bersusu saya gantikan dengan susu segar.  Sebab saya masih lagi tak boleh minum susu putih!!!

Nak minum teh susu?? Didihkan uncang teh sampai betul² pekat - 1 uncang utk 1 mug je, nanti cair... (orang india biasanya akan didihkan susu dgn teh terus, tapi saya rasa sayang sbb byk khasiat susu akan hilang)

Tuangkan rebusan teh tadi & tambahkan susu segar & sedikit gula.  Nikmatilah teh susu yg sedap berkrim.  Biasanya saya letakkan susu lebih dari teh supaya lebih lemak berkrim.   
Ini pun favourite juga.. sirap bandung, susu coklat.. anytime.. picit je Chocolate syrup then tambahkan susu or letak je sirap & tambah susu utk jadikan Sirap bandung.  Senang kan?  Rasanya lagi sedap tau & khasiatnya tu yg penting.  
Inilah antara minuman bersusu saya, setiap hari at least 1-2 mug susu saya minum.  Menu² mknn pun dah byk yg bersusu cthnya dalam kuah pasta krim, omelette, scramble egg, quaker oat.. etc... Saya dah tak bermasalah lagi minum susu!!!

0 comments:

Post a Comment