Baked Potato

Friday, July 8, 2011
Wowww!!... Tak sangka potato bakar ni sedap sangat... Saya sudah jatuh cinta dengan bau harum, lemak manis potato ni.  Ditambah lagi dengan butter & cheddar yg cair kat dlm tu.. kejap je cair dlm mulut saya!! Baked potato ni ambil masa sikit utk membakarnya.. saya bakar 6 biji kentang, almost 1 hour jugakla utk masak.  Itupun saya adjust suhu sampai 230c (ni dah tak tahan lapar sgt, tak nak tunggu lama²)..

Kalau you all nak try kesedapan baked potato ni, ikut je teknik ni...
Saya basuh 6 biji kentang sebersih²nya, cucuk² dgn garfu sekeliling kentang.  Make sure kentang tu dicucuk tau, nanti meletup plak time dibakar

Gaulkan dengan minyak (saya guna olive oil) & taburkan garam.  Jgn buang kulitnya tau, khasiat potato byk pada kulitnya. Jika guna teknik ni, bhgn kulit la paling sedap dimakan..
Ooo ye.. sebelum tu preheat oven pada suhu 200-230c, then bakar potato selama 60 minutes.  Kentang yg betul² masak, garing di luar & teramatlah gebu di dalam.

Sementara menunggu kentang masak, saya dah perapkan dada ayam utk digrill bersama sayur.  Plan asal saya utk dinner baked potato je malam ni.  Tapi takpe la.. alang² menunggu potato tu masak, sempatla saya grill ayam & sayur.  Biasanya dada ayam saya suka perap begini  & grill kan aje atas pan.

Belah, picitkan kentang hingga terbuka sapu butter & sumbat cheese


Cheese mulai cair since potato tu tgh panas² lagi

Seronok tgk semua org enjoy makan donner mlm ni.  Saya gunakan Heinz BBQ sebagai sauce.  Sauce ni mmg best dicicah dengan apa² mknn bergrill.  Anak² saya suka meratah sos ni sampai menjilat² pinggan.  DInner kali ni saya grill kan cauliflower & carrot je (itu je yg ada dlm peti)

Nak makan dgn salad pon boleh

Baked potato, salad with thousand island & grilled chicken for dinner

0 comments:

Post a Comment