Talam Ubi Kayu ku

Friday, July 8, 2011
Dah lama sangat saya tak buat Talam Ubi Kayu.  Last monday saya pesan hubby belikan ubi kayu (dah byk kali pesan tapi tak muncul² ubi kayunya).  Akhirnya, muncul juga ubi kayu yg diidamkan tu.. TAPI.. saya terlupa suami saya mmg tak pandai pilih yg fresh.  Dah nak kehitam²an ubinya, ada part yg masam juga.  Kalau begini rupanya, mmg tak selamat direbus, elok dijadikan talam saja.  

Potong², buang kulit, masuk dlm food processor, then tapis.  Sambil tunggu bhgn ubi masak, saya ajak semua org dinner.  Takpe.. saya dah set timer, agak² 30 minit, masak la tu

Tepat 30 minit, timer dah berdering, ambil cake checker.. ok.. dah masak.  Tuangkan pula bahagian kepalanya.. set lagi 20 minit.. haaa.. elok je masak.  Cucuk gak la dgn cake checker just to be sure.. ok! Confirm masak.  Ini la rupa talam ubi kayu yg baru saja masak..
Letak atas meja makan utk disejukkan.. since saya tak overcook (sbb saya guna timer), takde la wap air kat atas talam saya.  Before ada timer, asyik buka tutup tudung pengukus, habis menitik air wap.  Esok pagi dah sejuk baru boleh potong.
6.30 pagi.. bukak je, terus ambil gambar.  Saya gunakan loyang kek yg boleh dibuka tu, senang je nak keluarkan & potong
Sebekas utk staf di cafe, sebekas utk bekal Tiha, 3 pieces tu habis saya ngap time tu jugak.. alamakk.. baru ingat nak puasa, dah kenyang ngap talam ubi kayu.  Suku bahagian lagi boleh lah hantar kat mak mertua plak..
Frankly, saya takde la mahir sangat buat kuih² ni.  Masa inila gunanya blog saya ni.  Saya pon refer resepi kat sini  sebelum memasak.  Tapi saya takde la sukat secara detail, saya just bukak utk tengok anggaran lebih kurang.

Contohnya.. dlm resepi saya tulis 1/2 kilo ubi & ada sukatan gula dan airnya.. saya tak berapa pasti berapa berat ubi semalam (byk yg dibuang), jadi saya anggar air yg dimasak agak² separuh dari ubi (cthnya 2 cawan ubi = 1 cawan air).  Sukatan gula merah & gula pasirnya pula sama dgn sukatan air.  Selepas air gula sebati, saya tapiskan sedikit demi sedikit ke dalam ubi tadi.  Sambil mengacau, saya anggar pekat sedikit dari bancuhan cucur, terus stop tuang air gula.  Saya rasa sedikit utk pastikan kemanisannya.  Jika tawar, gaulkan sedikit gula pasir.

Jangan bimbang utk bermain dgn sukatan.  Jika terbiasa, kita hanya perlu tahu bahan sejenis makanan, tak perlu sukatan.  Sama juga semasa membuat puding jagung , saya tidak pernah menyukat air.  Biasanya saya akan terus menambah air selagi puding yg dikacau berketul.

Kepala santan utk tepung talam juga sama.  Semasa menuang ubi ke dlm loyang, saya dapati ubi yg bakal terhasil agak tebal, jadi saya gunakan 2 kotak santan (200ml) & sedikit air, & saya tuangkan tepung beras (agak² secawan).  Semasa mengacau atas api, saya dapati bancuhan agak pekat, cepat² saya angkat & tuangkan ke atas loyang.  Jadi sisa tepung beras masih ada di dasar periuk (saya tidak kacau semuanya) dapatlah saya elak dari kepala santan tadi menjadi keras.

Ini adalah sebahagian tip yg saya rasa nak share dengan semua orang.  Tidak perlu terlalu mengikut sukatan & resepi.  Yang penting bahan di dalamnya & agihan garam serta gulanya. Di sinilah yg membezakan air tangan & keunikan masakan setiap individu tu.. betul tak?

0 comments:

Post a Comment