Puff Pastry Recipe

Tuesday, July 5, 2011
Macam² boleh buat dgn puff pastry ni, nak guna pon sng, defroze je kat luar 10-15 minutes.  
Saya ni agak baru juga mencuba guna puff pastry time memasak.  Saya start dgn buat portugese egg tart & hasilnya memuaskan.  Then pernah sekali saya masak je atas pan, cicah dgn kari.. hehehe.. ni gara² roti prata beku saya habis, so ganti je dgn puff pastri ni.  Skrg ni puff pastry antara stok wajib dalam peti beku.

Ni antara menu yg saya buat utk keluarga..

Inti, boleh guna inti karipap.  Bahannya pula boleh guna sardin, ayam, daging atau bilis.  Utk resepi inti klik di sini 

Letak je inti kat kulit puff, tutup & picit² di bhgn tepi.  

Masukkan dlm oven, set suhu 230c & bakar 20-30 minit.  Kalau takde oven, boleh guna oven toaster or pan je.

Haa.. buncitkan?  Saya letak byk inti.  Tu yg saya nak buat sendiri coz kalau yg beli, sikit sgt intinya..
Tengah masak puff ni tiba² terfikir plak kalau² dua anak kesayangan tak nak makan.  Mood makan mereka berdua tu tak menentu, saya kena ready dgn satu lagi option.  Yg ni saya confirm diorg akan suka!!

Pernah makan dekat Dome Cafe tak?? Saya SUUKKAAAA sangat² dgn Twister nya.  First time saya rasa terus jatuh centa.  Frankly saya dah tak pergi Dome Cafe lepas dapat tau they all ada serve liquor.  Frust jugak la sbb sblm tu mmg ada halal JAKIM, so laju je la saya masuk.  Dah banyak kali saya menjamu selera, baru saya tau diorang jual liquor, tu pon melalui web.  Saya ada juga bertanya staf Dome Mid Valley, just for sure.  Dia ckp memg ada tapi liquor hanya serve dkt bhgn luar (doesn't matter still haram utk muslim masuk tempat yg serve liquor).  Halal JAKIM pada cermin Dome pon dah takde.  Agaknya JAKIM tarik balik la kot.. wallahualam..

Ahakss.. membebel pasal Dome lak.  Actually menu kedua saya ni terhasil dari salah satu menu yg saya pernah makan di Dome.  Simple je.. tapi anak² saya suka sangat.

Saya buat 4 bekas & allocate Chicken & Mushroom soup dlm tu.  Saya tambah sedikit air (as per can instruction).  Kalau rajin masak la soup tu atas api kejap sbb teknik shortcut saya ni akan buatkan krim sup tu berketul sket.


Dah tu, tampalkan je puff pastry tadi kat atas tu.  Tekan² sikit supaya puff tu melekat.  
Haa.. saya bakar pada suhu 230c selama 20 minit.  Inilah hasilnya.  Saya hidang dgn sayur rebus (sama mcm kat Dome).  Tak dpt makan kat Dome, kita makan kat rumah ajela... 

0 comments:

Post a Comment