Beef Steak & Black Pepper Sauce

Tuesday, January 31, 2012
Weekend baru² ni saya buat steak bersama baked potato & salad.  Saya nak cuba buat kuah black pepper macam kat Secret Recipe tu.. Waahh!!! Menjadi juga akhirnya.  Kalau di Secret Recipe kuah tu dimakan bersama dengan grilled chicken.  Salad nya pula saya beli yg dah ready sbb sayur² dalam tu ada banyak sikit.  Lagipun saya nak try rasa Italian Dressing yg diberi bersama salad ni.  Since suami kurang suka rasa Italian Dressing tu, tak jadilah saya nak cari resepinya.  Thousand Island ajelah sebagai pengganti.

Steak tu ikut cara biasa aje, potongan daging, saya perapkan dengan black pepper & garam & masak atas pan.

Untuk kuah blackpepper tu pula...

Saya tumiskan (guna olive oil ) - 1 labu Bawang besar dan 3 bwg putih yg diketuk
(saya gunakan pan yg sama utk memasak steak utk dapatkan warna kehitaman & rasa beef)

Kemudian masukkan air (agak² secawan) dan kiub daging (boleh juga kiub ayam).

Didihkan kuah dan tambah 1 sb sos tiram dan black pepper (grind or tumbuk- kalau serbuk kurang kick).

Pekatkan dengan 1 sudu besar tepung gandum (gaul sedikit dengan air)

Didihkan dan rasa semula.  Saya tak tambah garam sebab kiub tu dah cukup masinnya & boleh tambah sedikit kicap jika nak extra gelap.

0 comments:

Post a Comment