Cream Puff

Sunday, January 29, 2012
Dah lama teringin nak buat cream puff sendiri.. Syukur.. terhasillah cream puff pertama ku 
Dulu time saya melepak kat Subang (rumah kawan ku Farah... Miss U!!!), selalu nampak Mak dia buat kuih ni.  Tapi saya tak pernah rasa cuma kagum aje tengok kuih² buatan Mak my friend ni.  Until lepas kawin, baru saya tau, suami saya suka sangat dgn cream puff ni.  Saya pun try lah makan, dengan saya sekali jatuh hati!!.. Dah lama teringin nak buat sendiri, tapi saya kurg yakin menjadi plus nampak macam complicated je.  Until lah saya ternampak Puan Azlita mencuba resepi ni dan siap tunjuk cara step by step.  Aiikk.. nampak senang aje.  Jadi berdasarkan resepi dan panduan yg diberi, saya pun mencuba.  

Adunan ni berjaya menghasilkan 9 biji puff.  Just nice utk family saya makan.  Tak lebih dan tak kurang.  Lagipun ni percubaan pertama, jadi saya tak berani nak buat banyak².  Okaylah.. saya copy dr blog Kak Ita resepi ni ye... Kalau nak panduan step by step, bleh masuk ke blog Masam Manis yg class ni.

Bahan²nya 

CREAM PUFF
by : Yani

100ml air 
45g butter-suhu bilik, potong 1cm
60g tepung gandum- diayak  (saya sukat dapat 1/2cup)
2 biji telur(100g)

Ni semasa saya masakkan butter & air kemudian tutup api, masukkan tepung (sepatutnya dimasak skjp atas api tapi saya tak buat).  Then masukkan telur

Since saya takde piping bag, jadi plastik inilah yang menjadi mangsa.  

Saya lapik baking sheet dan mulalah memicit adunan tadi.  Alamak.. nampak lembik sikit, so kurg berpintal.. maybe sbb saya tak letak atas api lepas gaulkan dgn tepung tadi kot.  Patutnya disembur air sblm dibakar & pastinya saya shortcut lagi... (lagipun takde penyembur air yg available).

Adunan nampak semakin meleleh... iisshh.. jangan la tak jadi...

Dah hampir masak.. fuhh. nasib baik naik, tapi nampak macam pau aje, pintalan dah hilang.. hehehe.. (saya bakar pada suhu 200c selama 15minit dan turunkan 180c dan bakar lagi 25minit.


CREAM CUSTARD
by : Honey


1 sudu besar tepung
1 sudu besar tepung jagung (saya ganti dengan tepung kastad)
4 sudu besar gula
200ml (1 cup) susu segar
1 biji telur (L size)
1 sudu besar mentega
1 sudu teh esen vanila - (saya tak letak -tapi memang ada bau telur, nanti nak try letakla)
sedikit pewarna kuning - (saya tak letak)

Sementara menanti puff sejuk, saya buatkan custard nya.  Saya gaulkan semuanya dan kacau atas api.. (sorry ye.. shortcut again)

Rupa Puff yg dah masak.. Sukanya!!! Bila dibelah, bhgn dlmnya rompong, just nice utk letak custardnya.  Puff ni pon lembut.  Cuma sayang tadi tercair aje sikit... 
Frankly saya berpuashati dengan rasa puff ni.  Walaupun banyak yg saya shortcut, hasilnya tetap memuaskan.  Cuma lepas ni saya kena didihkan butter & air tu lama sikit supaya adunan tak cair macam ni lagi.  Yang paling penting puff ni memang lembut dan custardnya pun sedap.    

0 comments:

Post a Comment