Burger Malaysia

Sunday, December 16, 2012

Kuih favourite husband ni, burger malaysia.  Kalau pegi mana-mana nampak kuih ni, mesti dia nak beli.  Dulu memang tak penah buatle sebab ni antara kuih katogeri kena diuli.  Ni pestime saya try tau.. senang aje membuatnya, resepinya dari CMG.. sedappp!!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan tepung gandum
1 1/2 camca besar gula kastor
2 camca besar susu tepung
1 1/2 camca besar lemak sayur atau shortening
1/4 camca teh garam
1 camca teh yeast
100 ml air suam

BAHAN LAIN :-)
Sambal tumis ikan bilis secukupnya
Hirisan timun secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)

Bancuh yeast dengan air suam dan 1/2 camca teh gula kastor (guna gula dalam resipi ini), bancuh rata dan biar ia berbuih. Sementara itu, satu kan tepung, baki gula kastor, garam, lemak sayur dan susu tepung. Gaul hingga rata. Tuang bancuhan yeast tadi dan gaul hingga rata. Jika kurang air tambah sedikit lagi, dan gaul lagi hingga menjadi doh yang tidak melekat di tangan dan mangkuk adunan.
Bagi kepada 10 bahagian sama besar, bulat2kan dan tekan sedikit, susun dalam loyang yang telah di tabur dengan tepung. Jarakan antara satu sama lain, dan perap 40 - 45 minit atau hingga saiznya berganda.
Goreng terendam dalam minyak panas bersuhu sederhana. Masak hingg kuning keemasan pada semua bahagian. Angkat dan toskan, buat hingga siap. Sejukkan.
Ambil satu pau tadi, belah dua tapi jangan putus, sapu dengan sambal tumis ikan bilis dan susun timun dalam dia, mat letak 2 hirisan nipis timun. Boleh dihidngkan untuk minum petang atau sarapan juga..


Sebenarnya terjadi tragedi sikit masa buat kuih ni.. hehehe.. (manjang je ada tragedi..) Kononnya uli mlm, simpan peti & goreng utk breakfast.  Lepas uli, tiba-tiba rasa was² plak nak naikkan dalam peti jadi ingat naikkan kat luar & simpan le dalam peti.  Tah macam mana, sibuk buat itu ini, surfing, ngadap blog semua.. baru teringatt!!! Kelam kabut pegi dapur, sekali tengok, doh sudah terjun menjunam.. uuwwaaa... (berjam-jam jugaklah doh tuh terperam)
Doh ku mula turun.. oh Tidakk!!!
Dengan hati yang lara, bawak masuk je lah dalam peti.  Kalau keras or liat, telan ajelah, nak buat macam mana, sendiri yg cuai.  Esoknya tanpa sebarang perasaan, saya gorenglah untuk dihidang kepada sang suami.. ceewwaahh.. sekali makan.. wahhhh!! sedap!! hehehehe.. rangup di luar lembut di dalam.  Walaupun leper² aje, rasanya tetap sedap.  Fuuhh.. terawat sudah luka di hati.  Pasti kan ku buat lagi dan lagi....

0 comments:

Post a Comment