Grill Chicken Chop

Monday, December 17, 2012
Dinner yg senang lagi sihat
Ni dinner di kala takde selera nak makan nasi.  Memang selalu rumah ni berdinner tanpa nasi.  Kali ni takde stok sayur dalam peti, jadi saya perabiskan epal hijau & gaul dengan sos salad buah.  Kalau ada banyak buah lagi sedap, campur-campurkan aje.  

Ayam ditabur dgn garam, black pepper aje.  Kalau nak boleh tambah Worcestershire sauce & paprika. Masak atas pan aje macam biasa. 
Ayamnya pula bahagian whole leg yang dibuang tulang (bahagian buat chicken chop).  Ni kiranya grill chicken chopla jugak. Bahagian ni juicy & lembut sikit dari bahgian yang lain.  Saya just taburkan black pepper, garam & Worcestershire sauce (Lea & Perrins).  Kalau nak tambah paprika pun boleh juga.

Kentangnya saya perapkan dengan olive oil, black pepper & garam.  Saya bakar dengan hirisan bawang holland pada suhu 200c selama 40 minit (bergantung kepada kuantiti kentang & kepanasan oven).  Kalau nak grill pun boleh, tapi ambik masa la sikit & nak kena berebut pan dengan ayam pulak.  Jadi sambil masak ayam, saya bakar kentang.  

Kuahnya pun senang.. pan bekas grill ayam tadi saya gunakan semula & tumiskan 1 biji bawang besar di potong dadu sampai keperangan (bukan garing tau). Kemudian tambahkan air, sos tiram, black pepper & garam.  Kalau nak pekatkan, just gaulkan tepung gandum dgn air, kacau sebati.  Baki-baki ayam yang digrill tadi akan menghasilkan warna perang ni.  Some people suka tambah kicap sikit utk gelapkan kuah, tapi saya kurg suka ada rasa kicap dalam kuah.  Kalau nak tambahpun, satu kiub stok ayam sudah memadai.  Then adjustlah kepekatan & kuantiti kuah ni.  Nak makan dengan whipped potato pun sedap.  

Sometimes masakan simple macam ni le yg syok dimakan...

0 comments:

Post a Comment