Nasi Minyak Hentam Sajalah..

Saturday, January 19, 2013
Saya tak berani nak kata ini resepi nasi minyak sebab saya kurang pasti betul ke nasi minyak macam ni.. hehehe.  Dulu mak saya pernah ajar nasi minyak cukup sekadar tumis rempah tumisan (kayu manis, bunga lawang & cengkih) berserta bawang dengan minyak sapi aje, nasinya pun plain aje.  Tapi bila saya belek dalam resepi sana sini ada pelbagai versi.  Jadi versi saya kali ni saya hentam sajelah, apa yang ada itulah bahannya.  Tapi sedap tau!!

First time cuba titiskan colouring.. saya lubangkan nasi dengan chopstick then titiskan pewarna.  Puashati jugakla dengan nasi yang terhasil ni.

Ini bahan-bahan yang saya campak - bawang, bwg putih, daun pandan,  bunga lawang, cengkih & kayu manis, minyak sapi, kismis & beras 
Saya kalau masak nasi yang perlu bertumis, saya terus masak direct dalam periuk elektrik itu aje.  Takdelah masak atas dapur gas then transfer atas rice cooker.  Jadi kali ni saya panaskan minyak sapi dalam rice cooker & tambah 1 sudu besar minyak & tumis segala bahan tumisan yang ada.  Dah berbau haum, saya masukkan beras, kacau-kacau sikit then masukkan air & garam.  Masukkan juga daun pandan & kacau rata.  Saya guna sukatan macam masak nasi biasa 1 cawan beras : 1 1/4cawan air.  Kalau nak letak susu gantikan separuh dari jumlah air dengan susu.  Boleh tambah kismis lagi kalau suka.  Biasanya kalau nasi baru masak saya gembur sedikit supaya nasi lerai & tidak padat.  Tapi jangan gembur lama-lama nanti hancur pula.  Kalau sukatan air terlebih nasi akan berketul & tak cantik.  Jadi kuantiti air tu penting dalam menentukan nasi nampak cukup gembur atau tak.

Alahh.. banyak sangat tips nya.  Macamlah terror sangat.  Bagi saya tip ni semua hanya panduan aje, saya sendiri pun kadang-kadang main hentam aje.  Tapi kalau dah biasa buat, secara automatik kita belajar banyak benda & dapat improve hasil masakan kita.  Jadi marilah merajinkan diri ke dapur!!

P/s : Entry pasal travel tak habis lagi, saya skip kejap.. hehehe

0 comments:

Post a Comment