SUP DENGAN RANGKA AJE

Monday, June 24, 2013
Kebosanan sejak jerebu melanda... terperap je dalam bilik.  Nak basuh baju pun bimbang je bau asap!  Reading at 11.00 a.m tadi dah cecah 198.  Alamak, dekat 200 dah tu... Sekejap tadi nampak cuaca makin panas,  ada can jerebu makin berkurang.  Tapi sekejap je.. ni nampak semuanya berjerebu balik... 

Baru je jerang nasi, masukkan bahan dalam breadmaker & tengah defroze ikan.  Mengular jap main sugar crush sambil update blog.. hehehe.. Hari ni nak buat singgang ikan je.  Baki kuahnya pun ada sikit dalam freezer.  Kalau x cukup nanti tambah lagi sikit.  Daging goreng kunyit semalam pon ada berbaki lagi.  Jadi ada 2 option le.. singgang or daging goreng kunyit.  Then goreng ikan... cukuple tu.. perabis segala stok yang ada.

Weekend baru ni saya buat bihun sup.  Sekejap aje proses membuatnya, cuma buat kuah sup.  Bergedil & cili kicap dah ada dalam peti beku.  Bergedil tu cuma kena pukul telur, celup & goreng aje.  

Supnya pula saya gunakan rangka ayam.  Keluarkan rangka dari peti beku dan reneh dalam api perlahan.  Rangka tu dah dicuci bersih sebelum masuk freezer.  Jadi terus aje masak, takyah nak cairkan bagai.

Sambil mereneh rangka, saya ketuk halia & sediakan rempah sup (just combine & basuh aje).  Kalau nak sup yang clear, sauk lelemak yang timbul di permukaan rebusan ayam tu.  Saya campakkan halia & spices tadi.  Hhhmm.. baru wangi & terbau aroma sup.  Biarkan mendidih terus supaya aroma sup tu semua sebati dengan stok ayam.

Air rebusan rangka & rempah ratus saya tapis.  Periuk utk reneh sup tadi saya gunakan balik utk tumis, bawang, halia & bawang putih kisar (boleh juga dihiris).  Dah wangi tumisan tu, tuangkan balik kuah sup ni dalam tu.
Bila dah masukkan semuanya bolehlah adjust rasa & sebagainya.  Kalau suka boleh tambah daun bawang & kiub ayam.  Garamnya jangan lupa plak ye.  Kalau time rajin, saya kopek isi dari rangka ayam tadi & masukkan dalam sup.  Tu kalau rajinlah... hehehe...

Kalau nak isi ayam yang banyak, boleh campak potongan ayam masa merebus nanti & carik isinya masa menghidang.  Siap dah pun masakan hari ni.  Legaaa.... heheheh...

p/s : Abaikan barang² kat belakang rangka tu, time masak ni saya tengah sibuk siapkan roti utk cafe....



0 comments:

Post a Comment