CASTLE CAKE

Friday, September 27, 2013
Nak pendekkan cerita... Entry pasal 3 biji kek tu dulu² kerana nak buat kek ni je pun - Castle Cake! Since Tiha ni suka sangat dengan Princess.. Castle.. dan benda² seumpamanya.. Mama pun cuba la buat something untuk surprise kan dia.  Memang suka la budak tu... kejap² belek kek nya ni... tapi masa mendeko, semua kanak² dilarang mendekati.  Mama takut hilang concentration coz  akibat keletihan, maklumle dah guna habis tenaga sebelah malamnya memasak kek² dll menu.

Sebelah malamnya saya cuma frost kan kek ni & simpan dalam peti.  Jadi esoknya cuma menghiaskan aje.  Whipped cream pun semuanya dah letak dalam pipping bag siap²... Fuhh!!  Moga² jadi...


Sebenarnya saya kurang puashati dengan hasilnya.  Mostly bab senget benget tu.  Saya salahkan pemilihan kek (teramat moist) until saya tak berani langsung nak trim.  Tapi saya kurang suka gunakan buttercake dll jenis kek yg memang sesuai untuk dideko, jadi takde pilihan lah kan... Lagipun kek ni untuk family sendiri, bukan ditempah, jadi takde lah rasa guilty sangat... hehehe...

Malangnya memang takde gambar step by step membuatnya.. ala.. nampak simple aje kan.. dua keping ditindih & lagi sekeping dipotong 4.  Kemudian susunkan aje.. (2 ditindih & 2 lagi ditrim sikit supaya kecil sikit dari bawahnya..).. Frost kan then simpan dalam peti sebelum dideko.  Saya simpan semalaman, boleh juga kalau simpan sejam dua aje dalam peti tu.

Ini aje yg saya hidang.. patutnya ada a few kuih lagi yg dah ready dalam freezer, tapi last minute saya decided cukupla dengan 2 main dishes, 2 desserts & cakes aje.  Kalau nampak macam tak cukup, boleh top up.  Bimbang aje membazir nanti..


Kawan² Tiha dok tertanya²  mana kek?  Hehehe... saya saja je simpan dalam peti dulu tunggu semua orang dah ada baru keluarkan...



Kalau perasan ada 1 family Caucasian dalam ni.. saya tak tau plak kawan dia si Moni tu minah saleh.  Patutla mak dia cakap berslang masa dalam phone.  Yang kesian tu, merata dia cari rumah (rasanya lebih dari sejam) lastly saya nampak dari jauh ada perempuan mat saleh pimpin tangan anak sambil pegang hadiah.. Mula² tak terfikir dia mencari rumah kami.  Tapi saya panggil juga Tiha untuk kepastian.  Terus dia jerit.. Moniii!!  La.. ini rupanya Moni.  Termengah² dorang kerabat rumah (mana taknya diorang park dekat gate no. 2, which is teramat jauh untuk berjalan kaki ok!)... patutnya boleh mintak dengan guard masuk dalam apartment terus.  Terharu jugak le sbb bersungguh betul diorang mencari... hehehe... 

Aktiviti budak² ni... menyepit balloon dekat ampaian Mama!!! 

 3 je pun yang datang.. hehehe... tak berani nak jemput ramai² bimbang nanti tetamu tak selesa plak.  Tapi tak sangka plak Moni aje yg datang dgn family, yg lain Parent diorang drop kan aje... 
 




Mula² panik juga sebab budak² ni makan sikit sangat!!  Mujurla family Moni suka sangat dengan Aglio (grandma dia dok puji sedap & menambah.. kembang kempis idong nak respond.. - :p..).. kakaknya plak dok layan Lasagne.  Husband ada jemput 2 kawan rapat dia.  Jadi lepas habis majlis, saya tapau kat semua orang!!.. hehehe.. Alhamdulillah... semuanya hampir licin!!  Syukur sangat takde pembaziran...

Hahhaha... esoknya tengah mamai² Babanya ambik gambar budak² sememeh ni.... (sebelum dikerah untuk turunkan semua belon & kemas rumah!!!.. heheheh).. 
Fuhh.. legaa... tamatlah sudah penderitaan nak perabis story pasal Birthday Tiha yang macam gah sangat tapi dengan kehadiran 3 orang jemputan aje... hahahahha...

0 comments:

Post a Comment