WHIPPED CREAM CHEESE FROSTING & RAINBOW CAKE

Thursday, September 19, 2013
Alaa... tak habis lagi entry Birthday Party ni.. Mood party dah lama hilang... huhuhu....

Kek ni jadi salah satu penyeri party.. Rainbow Cake.  Ni last minute punya decision... tiba² rasa kesian dekat Ieqa sbb dok tanya bila Mama nak buat kek kat dia.  So.. Mama pun buatlah jugak.  Bila teringatkan kegilaan dia terhadap coklat... muncullah kek yang paling senang nak deco ni.. heheheh...

Keknya saya buat rainbow kek.  Ieqa pun setuju bila saya tanya pasal pemilihan rainbow cake ni.  Tapi saya gunakan apa colour yang ada aje la eekk... malasle nak buat tinggi²... penatlah sbb banyak menu saya nak kena masak!!!

Rainbow cake yang guna 5 colors aje.. tak ikut proper susunan pon... lagipun colour nya tak complete.  Cuma kurang seri sikit sbb saya letak coloring ciput sangat kan?  Ingatkan bila dah masak warnanya makin bright.. rupanya tak.. (sedikit frust di situ)...
Saya layerkan & top kan dengan whipped cream & cream cheese... 
Haa... sekejap aje dah siap... lepas sapu topping, susunkan pagarnya... then tabur M&M.  M&M paket sedang aje tu yg tak berapa bertimbun.  Pagarnya pun kurang 3.. hehehe... Ala.. bukan dia kisah pon.  Terbeliak² mata dia bila nampak rupa kek ni... hahahah.. suka sgt la tu!!
Untuk resepinya boleh refer sini ye... Saya tak copy paste kat sini sbb tak plan nak buat lagi dah lepas² ni kot.  Saya kurang suka dengan rasanya (saya sensitif dengan telur... bagi saya kek ni kuat rasa telurnya... ).  Orang lain suka aje, si Ieqa sampai tak mau langsung makan kek coklat sbb suka kek ni.  Wife kawan suami pun dok ulang makan kek ni.  Saya tapau kasi dia bawak balik banyak²... hahaha.. (kat rumah ni takde tukang makan okeh..)...

Oh ye.. cream nya saya guna resepi ni dari Allrecipe.  

Ingredients
Original recipe makes 1 frosting for a 2 layer 9 inch cakeChange Servings

1 (8 ounce) package cream cheese
1 cup white sugar
1/8 teaspoon salt
1 teaspoon vanilla extract
1 1/2 cups heavy whipping cream

Directions

In a small bowl beat whipping cream until stiff peaks form; set aside.
In a large bowl combine cream cheese, sugar, salt and vanilla. Beat until smooth, then fold in whipped cream.

0 comments:

Post a Comment