DIY - TRAY IKEA

Saturday, September 28, 2013
A few days a go we all sekeluarga layan Ikea... pergi nak cari benda lain, tapi benda yg dicari tak de plak.  Macam biasa lah... barang lain plak yg diangkut... hehehehe... tapi mmg dah plan lama pun nak beli.  Tunggu kesempatan aje.. Saya bukan jenis rambang mata bab menyopping ni.. kalau beli tu biasanya mmg dah plan siap².  Tapi tak semestinya menjadi la plan tu, kadang² ada gak tersalah beli.. sob..sob... 

Salah satu benda yg saya angkut... tray IKEA ni... sampai 4 ku borong.. hehehe.  Kemaruk betul!! Buat apa la tray banyak² kan.  Tapi jangan tersilap ye.. takde satu pun yang bakal dijadikan dulang.  Sebabnya... 

Fungsi 1 :  Lapik pengering pinggan mangkuk kat sinki ni.  Jadi takyahle mengelap & mencuci atas sinki ni selalu.  Air semua menitik atas tray ni aje, bila nak clearkan, tuangkan aje air tu dalam sink.. :)

Fungsi 2 :  Saya ada lagi satu tempat keringkan pinggan mangkuk kat ruang laundry/pantry.  Dish drainer ni saya letak atas box freezer.  Bila nak bukak freezer, kena alih.  Dengan adanya tray ni senang le saya nak angkat & letak kat atas washing machine sekejap.

Drainer ni jadi  tempat pengering extra.  Bila pinggan mangkuk kat sinki tu masih basah, saya akan alih ke sini sebelum saya basuh pinggan lain.  Jadi takde lah top up aje atas pinggan yang hampir kering tu kan... 

Sometimes kalau basuh bekas² besar, pun saya keringkan kat sini supaya tak menyemak kat atas sink tu.  Oh ye, pengering pinggan mangkuk ni pon saya beli kat IKEA tapi lama dah la.  Muat² aje letak atas tray diorang ni... Suukkaaaa..!!!

Fungsi 3 :  Pelapik tepung!.  Saya kena ada stok tepung roti yg banyak.  Seguni 25kg ni biasanya bertahan 2-3 minggu aje.  Lagipun cheaper kalau angkut seguni, RM65.00/kg aje berbanding harga paket 1kg RM3.20. Takkan nak letak guni ni direct atas lantai kan.. plus takde la bertepung lantai ku. Bila dah banyak sangat sisa tepung dalam ni, saya akan angkat & basuh atau lapkan. 

Fungsi 4 :  Pelapik redai.  Setiap hari ku meroti, so kena sejukkan atas redai (kalau nak sejukkan cookies or cake pun saya letak mcm ni jugak).  Biasanya saya biarkan roti benggali semalaman atas redai ni & cover dengan tudung saji.
Kalau takde pelapik, jenuhle nak mengelap crumb roti yang jatuh.  Kadang² saya alihkan roti ke dapur, jadi boleh terus angkut sekali dengan tray ni.  Takde lah tumpah serdak roti tu sepanjang jalan.  
Tapi nyesal plak tak beli extra.  Just as spare, jadi bila saya basuh salah satu bekas ni, bolehlah saya guna yg extra ni sementara menunggu tray tu kering.  Nak simpan pun senang, boleh tindih atas mana² tray yg sedia ada ni.

Oh ye, pastinya juga boleh dijadikan dulang jika ada tetamu datang!!! (saya memang takde dulang pun).. Iisshh.. kenapa la daku tak beli extra 1 aritu kan??

Banyakkan fungsi tray ni?  Jadi jangan pelik kalau saya borong lagi tray ni nanti² tau.. hehehehe...


4 comments:

{ Aisy Nasiha } at: September 29, 2013 at 1:12 PM said...

Banyak kegunaan benda ni rupanya.. kina ni pandai betul..

{ Kina } at: September 29, 2013 at 4:55 PM said...

itu le.. kadang² kita tak terfikir aje...

{ Mrs Kamilah } at: October 14, 2013 at 11:15 AM said...

Menarik la idea ni. Anyway nice blog kina. Keep it up.

{ Kina } at: October 14, 2013 at 1:47 PM said...

Thx Kamilah... :)

Post a Comment