MURTABAK & ROTI JOHN

Wednesday, September 4, 2013
Ehh.. ada lagi entry bulan puasa lepas.. hehehe... Nasib baikle saya dah simpan siap² gambar dalam draft.  Semalam si Misha format memory card saya lagi.. alahaii baby ku... 

Nak buat murtabak ni senang aje.  Saya gunakan kulit popia aje (tengok ramai orang buat, jadi nak tryla jugak)...

Intinya saya buat ala-ala inti karipap daging just saya tambah rempah kurma sikit... 

Tumis bawang, rempah & masukkan daging bila rempah dah wangi

Masukkan kentang & tambah air menutupi kentang, masak sampai empuk

Dah kering sikit boleh perasakan dengan garam & serbuk perasa.  Masak lagi sampai kentang empuk (boleh tambah air jika perlu)  

Inti tadi ditambah telur.  Saya pecahkan telur dalam bekas lain & tambah inti sebanyak mana yang dikehendaki

Letak inti atas kulit popia

Cara lipatnya sama juga macam popia... :)
Lipat bawah, kiri kanan & tutup

Lekatkan dengan air aje... 
Masakkan atas pan...

Dah siap!!!!
Entah kenapa budak² ni tak berapa gemarkan murtabak macam ni.  Dorang nak murtabak biasa tu jugak.  Agaknya ada banyak kentang dalam ni kot.  Jadi esoknya inti tu jadi roti john pulak!!!



0 comments:

Post a Comment