HARI KE-3 PULAK

Thursday, November 28, 2013
 Kalau nak tau, my husband cakap aktiviti we all kat area Penang aritu dah gerakkan meter sampai 150km...heheh.. Dia perasan tu pon sbb habit dia akan reset meter ke 0 tiapkali lepas isi minyak.  Memang betullah perjalanan kami tanpa hala tuju kan??..

Oh ye.. tanpa hala tuju pun,  tujuan kami ke Utara ni tetap ada motif.  Pada Khamis tu ada wedding my cousin.  Walaupun cousin, age different memang jauh jadi takde la close sangat.  Dia lagi close dengan adik² yg sama baya.  Saya ni memang attached sangat dengan fams di Kedah sbb dari kecik pantang cuti sekolah, memang saya balik ke sana.  Kalau Ayah tak nak balik, saya naik bas ekpress aje.  Jangan tak cayo saya naik bas sorang² ke Kedah masa sekolah rendah tau... :P.

Meh saya selit gambar pengantinnya...(the one an only pic yg lekat dalam hp...)...
Haaa... cunkan?  Yg perempuan tu le my cousin... 
Lepas makan sampai sengkak, we all pun mintak excuse nak sambung merayap semula.  Adik ajak makan Mee Udang di Pulau Sayak.  Tapi saya dah ada plan baiikkk punyaaa... Jadi semua orang ikut arah masing² le.

Sebenarnya sepanjang belajar kat UUM, saya takde merayap ke mana² sangat kecuali kalau ikut aktiviti U.  Ye la.. mana ada duit nak berjalan ke sana sini.  Saya dapat loan Felda (kemudian ditukar jadi biasiswa), jadi amount nya sikit aje.  Kalau tak salah RM13,000 aje utk complete kan degree.  Masa tu kira rendah le sbb bebudak PTPTN memang dapat jumlah yg lagi lumayan.  Tapi sbb takyah bayar interest & kalau result ok, tak perlu bayar, jadi saya ambik le.

Jadi banyak juga tempat yg teringin nak pergi & salah satunya ialah GUNUNG JERAI!  Sebelum² ni kalau balik ke Kedah, kesuntukan masa sangat, so tak sempat langsung nak jengah area ni.  Once dah tau we all confirm nak naik ke Utara, terus saya dah letak plan nak ke sini..

 Boleh tahan jauh jugak Gunung Jerai ni dari Tikam Batu.  By rite Tikam Batu ke Sungai Petani then Gurun taklah jauh, tapi banyak sangat traffic light start dari area Sungai Petani ke atas.  Sampai hilang mood nak teruskan perjalanan.  Dahla langit makin mendung... Tapi we all nekad jugaklah... (masa ni saya hampir nak ajak suami melencong ke Tanjung Dawai layan seafoods & beli stok ikan bilis banyak².. hehhe)...

Bila sampai di kaki Gunung Jerai, cuaca makin gelap.  Makin berat hati nak naik sbb bimbang dengan condition jalan.  Kalau tengok map, bukan main berlingkar lagi...  Tapi tengok suami ku masih gigih memulas stereng (tadi dia yg macam tak nak naik, bila dah nampak jalan corner baring... laju je dia pulas stereng eekk).

Untuk sampai kat atas nun, boleh tahan ngeri la jugak sbb hutannya tebal dicampur dengan cuaca gelap & berkabus tebal, walau baru jam 5.00 tapi macam hampir² malam...  Hujan plak dah mula turun.  Tapi bila nampak suami macam takde ciri² nak patah balik, saya pun layan jugaklah... hehehehe...

Eloknya kami sampai.. semua orang terpaku... Eehh.. Cantiknya reseort ni!!!  Serious saya tak sangka ada resort yg amat besar & terjaga rapi di puncak Gunung Jerai!  Saya tak boleh komen view sekeliling (dari puncak) cantik ke tak sbb hujan dah terlalu lebat.  Kami just pusing sekitar resort untuk tengok kecantikan kawasan ni.  Deep inside.. Aku sudah jatuh hati!!  Lorat ni... memang lorat...

Saya request my hubby drop dekat receptionist so that boleh soalsiasat sikit pasal rate & dan aktiviti.  Masa ni dalam kepala dah terbayang angka RM400+ ke atas aje semalaman...     Happy nya bila dapat tau rate semalaman starting from RM240 inclusive breakfast.  Since bukan nak bermalam arini, jadi saya takde la tanya detail lebih²..  Kalau nak datang nanti² barulah cari info detail kan.. :P

Ini antara gambar yg dapat saya snap sikit dalam keadaan hujan lebat tu... Ini saya ambik dari luar kawasan Receptionist aje pon.  Jadi tak banyaklah yg boleh saya share, mostly rupa bilik²nya yg cantik di lereng Gunung...

Tangga ke restaurant dr Receptionist 


Restoran dari tangga tadi... Ingat nak masuk snap gambar dalam ni tapi tengok ke main ramai staf yg dah ready nak greet saya, jadi cancel lah.. Rasa segan plak sbb saya bukan guest kat sini pon...

Gambar dari tangga lagi... 







Bagi saya,  Resort ni memang amat terjaga.  Layanan stafnya pun amat baik.  Moga² ada rezeki kami untuk datang semula.. kali ni sebagai Guest plak ke... (ehemm..ehemmm... bolehkan Bang...pleeassee...)

On the way balik adik yg kat Kulim called.  Nak ajak kami makan²... jadi kami shoot ke Sungai Dua pula nak layan Mee Udang.  Sebelum ni pot favourite kami di Juru.  Tapi kami pun dah kelaparan, jadi Sg Dua dekat sikit.... hehehe...
Ada baby busybody sibuk nak skodeng Mama ambik gambar... 

Bila Mama tala hp kat dia, mula la nak possing & tersengih sakan... ini betul punya kerang busuk... hehehehe
Baby kerang busuk sedang beraksi depan kamera... PEacceeee!!!
  
Tu dia Mee Udang & Mee Ketam
Budak gelojoh ni boleh perabis noodles sepinggan without problem 

Saya order Mee Goreng Udang
Kami try makan di Kedai Ida Mee Udang, betul² tepi jalan besar.  Ada a few lagi kat sini tapi tak tau mana nak pilih.  Rasanya tak sesedap di Juru tapi licin jugaklah kami bedal.

Untuk dua beradik kecik yg tak nak makan tu saya order nasi goreng biasa.  Hasilnya macam biasa, tetap tak nak makan!  Bungkus ajelah.. tak tau lah macam mana nak bagi budak dua orang ni makan.. semua benda pon tak mau makan... :(

 Lepas layan Mee Udang kami balik semula ke Kulim untuk beristirehat.  Lewat malam ni ada missi lain plak.  Missi testing Burger Boy.. supersize Burger!  Kalau nak tau Burger kat area Utara ni saiznya besar.  Kalau yg saiz biasa kat KL ni kira burger junior, standard size diorang adalah burger saiz besar kita (burger bakar).  Harganya pula separuh dari harga di KL!  Frankly almost semua makanan kat sini murah.

Orang Utara ni memang kuat dengan budaya makan² diorang & kalau perasan ramai sangat orang Utara buka kedai makan.. hehehe..  Memasak ni memang jadi kebiasaan, that's y lelaki Utara biasanya cekap memasak... tak cayo, abang & adik² lelaki ku semua jadi chef kat rumah diorang... hahahahah... Ayahku pon chef yg terre tau, tapi turun padang bila Mak dalam pantang aje atau bila dia merajuk dengan Mak!..

Jadi kalau ke Utara teramatlah rugi kalau u all tak try semua makanan kat sini.  Setiap kedai ada diorang punya specialty.  Yg paling popular  - Char Kue Teow, Mee Udang, Nasi Kandar dll.

Untuk ke Boy Burger ni kami dah set GPS siap².  Adik dah save location masa on the way balik tadi.  Boy Burger ni letaknya di Penanti.  Since ambik masa sikit nak masak dagingnya, jadi kena menunggu lah sikit.  Kat sini banyak gila pilihan... Salah satu yg menarik perhatian adalah Komtar.. tinggi sungguh burgernya.. boleh share 4 orang.  Daging burgernya tebal & ada pilihan daging special atau daging biasa.

Since saya masih terasa kenyang penangan Mee Goreng Udang tadi, jadi saya order Burger Daging biasa menggunakan patty special (daging yg dikisar sendiri).  Harganya RM5.50, kalau kat KL rasanya RM8-9.  My husband pulak teringin nak makan burger yg diserve dengan pineapple & 150gm cheese!! Harganya RM10.00 aje.. Nasib baikle saya kenyang lagi ni... Kalau takkk....

Possing jap depan makanan... Yg depan saya tu burger barsaiz standard di sini... Burger suami pula didatangkan dengan penutup

Bila bukak penutup... sungguh meleleh!!  Meleleh jugak air liur ku melihatnya!!  Fuuhh.. bukan main enjoy dia makan & sampai sekarang asyik cakap macam nak pegi Utara je nak makan Boy Burger!! Overr sungguh!
 Pada saya pula patty nya sedap.. memang tak rasa macam Burger gerai biasa.  Cuma ada terbau marjerin murah (saya kurg suka bau marjerin macam ni).  But dimaafkan sbb harganya lagi murah dari burger gerai!!  Oh ye, malam ni kami dating berdua aje.  Tiha & Ieqa dengan baik hati volunteer jagakan baby yg tido.  Lagipun excited jumpa cousin diorang, Zafran.  Zafran ni memang jenis tak cari gaduh, jadi memang tak pernah nampak diorang bergaduh kalau main.  Tu yg saya tak kisah kalau biarkan diorang bermain dengan Zaf kat rumah adik.

Sebagai buah tangan, kami upah Tiha Benjo.. hehehe... Tapi kali ni minah pelahap ni tak boleh habiskan.  Biasanya Cheeseburger tu dia boleh makan sampai 2 biji.  Agaknya still kenyang & tired sbb dah 3 hari merayap non stop!

0 comments:

Post a Comment