PROJEK MEMBEKU

Monday, November 18, 2013
Bila stok freezer dah mula menyusut.. mula la saya buat stok baru.  Memang takde can le freezer tu nak rest... :)

Ini kerja² menambah stok ayam.  Biasanya saya akan topup bila stok ayam dah habis sepenuhnya.. bukan apa, takut nanti lupa nak perabis yg lama plak.  Kalau stok makanan bermasak biasanya saya letak tarikh sbb jangka hayatnya lagi pendek & as reminder stok tu kena perabis cepat²! 

Freezer di luar ni saya khaskan untuk letak brg² mentah macam ikan/ayam/seafoods dll.  Tapi kdg² kalau freezer salah satu freezer full sangat, saya adjust le jugak kedudukan.  Biasanya freezer kat fridge biasa tu saya simpan baki² makanan (kuah²/lauk, sauce, ice cream, kiub² bwg, cili dll) sbb lebih senang diakses.  

Ini hasil agihan dari 2 ekor ayam.  Saya agihkan  ikut katogeri utk digoreng atau dimasak berkuah.  
My hubby suka bhgn wings tapi dia tak akan makan bhgn ni kalau dimasak berkuah. Dia suka bergoreng garing!  Jadi dah jadi kebiasaan saya agihkan bhgn yg sesuai utk digoreng & untuk dibuat kuah.  Ehh..dan bahagian rangka.. (tip of wings, leher, kaki.. etc.).  

Bahagian rangka ni saya put aside & akan diguna pakai untuk buat stok ayam atau dicampur dlm rebusan sup/bubur dll.  As usual saya pack untuk sekali makan (kecuali rangka).  Senang nak defroze & lebih cepat juga proses mencairnya..

Dah siap agih,  saya ambil tape, tampal & label.  Kadang² guna sticker .. tapi senang tertanggal atau tak mau tanggal² terus.. menyampah plak tgk sticker melekat kat penutup & tak mau tanggal bila dibasuh.  Guna tape ni boleh tarik & buang aje... 

Sebelum ni saya tunjuk susunan peti beku fridge biasa.. kali ni plak susunan box freezer saya.  Dulu saya ikat bhn mentah dalam plastik & buang plastikya bila dah ambik stoknya.  Tapi susah beno mencarinya & menyusunnya.. serabutla plak rupa peti tu.  Last² saya beli square container ni seplastik yg 50pcs tu then saya gunakan untuk membeku brg² mentah.

Sometimes stok ikan yg besar macam cencaru, saya gunakan bekas yg besar.  Macam yg penutup hijau tu. Apapun bekas mesti clear supaya terus tau apa di dalamnya.  Saya paling tak suka beli bekas takleh nampak isi kandungannya!! 

Bila diletak dalam bekas macam ni senang nak mencari, menyusun & juga nak keluarkan.  Inipon masih ada lagi improvement yg saya nak buat... hehehe.. 

Tadi tu rupa bentuk sebelum diletak brg² yg lain ni... Dlm bakul ni saya letak baki² mknn yg dah dibuka dari plastik... bebola ke,  fishcake ke.. Tu sampai kacang tanah pon ada (yg dah bergoreng jadi boleh simpan lama tanpa hapak).  
Eerrr.. ada jugak karipap frozen,  saya nak try, beli kat Jusco.. frankly saya kurang suka akan rasanya.. kulitnya crispy tapi intinya rasa kari kurang masak & takde sikitpon rasa daging.. (sorry je, pandangan ikhlas saya ni)...

Roti Gardenia tu plak ialah baki² kulit roti yg dipotong atau kulit bhgn paling atas & bawah yg tak dimakan.  Sayang nak buang,  tapi takde orang nak makan. Jadi saya kumpul banyak² saya sedekah pada monyet² kat area perkampungan org asli Gombak sana.  Seronok tengok monyet² ni makan roti.  Kalau ada baki mknn yg dibazirkan Mayesha (ditabur sekitar rumah) saya simpan juga... Pendek kata selagi namanya makanan saya cuba elak untuk buang.. 

Biasanya sebulan sekali/2x we all akan lalu ikut jalan tu untuk balik ke kampung.. masa tu semua makanan monkeys ni dikeluarkan, kurgle serabut sikit box freezer saya yg kecik ni.  Semua benda nak sumbat dalam ni kan.. mana tak serabutnya!



0 comments:

Post a Comment