ROTI NAAN & DIY PROJECT

Tuesday, November 12, 2013
Makin kurang dah entry resepi dlm koleksi saya.. Camno nak buat, asyik masak resepi ulangan aje.  Bosan jugak kalau nak ulang resepi yg sama aje kan.  Macam semalam saya buat roti naan dipadankan dengan Ayam Tandoori lagi.  Masih setia dengan resepi lama.. Dhal tu plak dari peti beku.. lama sungguh dhal tu membeku kat dalam tu.. hehehe... 

Roti Naan & ayam tandoori beserta dhal sebagai imbuhan pasang insect screen baru Mama
Teringin jugak nak share projek DIY we all, cthnya screen nyamuk di dapur yang berkerak tu dah ditukar ganti dengan yg magnetic punya.  Walaupun gambarnya tak ketara kesan kerak² itu  (percayalah... keraknya dah hampir nak tutup lubang screen.. hehhe), tapi bagi saya yg dah lama mengadap tingkap & screen lama tu, rasa happy sangat²... harap² screen baru ni senang dicuci & tahan lama... :)

Gambar ni nak tunjuk bertapa teruknya rupa screen nyamuk yg lama tu... sampai dah berjerubu sgt.. saya dah try guna vacuum & faber duster.. langsung tak jalan.  Agaknya kesan minyak dll bhn masakan dari dapur dah sebati kat situ... 
 Cara terbaik untuk cuci ialah dengan cabut & berus dlm bilik air.  Tapi takkanle tiapkali nak cuci, kena unscrew semua ni & pasang balik... Jawabnya... buat² tak nampak aje lah...

Setelah lama meng ushar screen nyamuk magnetik yg boleh dicabut tu.. Akhirnya 'terbeli' juga... (saya pernah nampak kat DIY tapi harganya lebih mahal dari ni).  MIL saya pun ada pasang kat rumahnya,  mmg mahal gila sekali dengan upah...
Berjam² si suami cuba bukak screen nyamuk lama (skrunya dah mereput & stick pada frame).  Lepas dibuka... Fuhhh... terang sikit nampak pemandangan dari dapur ni.  Kalau tak, berjerubu tebal... hehehehe... 
Inilah screen nyamuk DIY jenis magnetic yg we all beli.  Bagi panel 2x4 harganya RM35.00 satu set.  We all beli kat VivaHome (ada showroom untuk pelbagai jenis screen nyamuk dlm ni).  Harganya ok & ada pelbagai variasi... Tapi we all nak ganti yg tingkap dapur ni je dulu....  
 Nak memasangnya takde la sesusah mana... Nak mencabut screen yg asal tu yg siksanya.  Maklumle screen lama jadi complicated sikitle pembuatannya.  Barang² baru ni semuanya dah murah tapi canggih kan...
Ni selepas dipasang.. (tak nampak sangat rupanya).. tapi saya puashati, berbaloi dengan harganya.  Cumanya tak pastilah bertahan lama ke tak.  Nak tahu, kena la tunggu beberapa tahun lagi, tgk screen ni still intact ke tidak... :)
Okla.. pasang screen nyamuk je pon... takde la benda special sangat.  Tapi saya tetap upah tukang pasang ni atas effort beliau itu.. Muuaahhsss.. :p

Detail tentang Elegant Screen ni bolehlah korang tengok kat sini eekk.. Showroom yang saya cakap tu plak dalam Vivahome Cheras.  Vivahome ni sebenarnya terdapat pelbagai Mak Nenek showroom dalam ni.  Kalau sapa yg nak cari brg² rumah, perabot, dapur (kebanyakkannya branded okeh.. harganya pon branded jugak.. hehehee)...

Elegant screen ni ada kat Level 1, sebelah kedai hardware... kena telek² sikit sbb ke belakang.  Paling saya kagum ada set screen nyamuk yg diorang claim amat lasak & tidak boleh dipotong!  Means tak perlulah pasang jeriji rumah lagi.  Warranty 10 tahun lagi tu.  Yang lagi best net nya  amatle special sbb dari jauh nampak seolah² cermin tinted aje (saya jarakkan diri dlm 2 meter ajepun dah tak nampak net nya tu).  

Bayangkan rumah bebas dari jeriji & tak kelihatan plak net yg menyelubungi seluruh pintu & tingkap. Bestnya!!!  Cuma yang tak bestnya, harganya boleh buat kita pitam di situ juga... hehehehe... 

0 comments:

Post a Comment