LABU

Sunday, November 10, 2013
Sementara menunggu my handyman tengah busy tukar screen nyamuk di dapur, saya nak ngular jap.. Every weekend mmg ada aje projek perbaiki apa yg patut dalam rumah ni.  Semalam sibuk menampal tingkap yg dah mula tiris air.  Beli silicone kat Acehardware.. jenuh jugak nak menampalnya... sampai kena bukak grill!!  Memang penat kan kalau merepair or ubahsuai rumah.  Tapi untuk keselesaan & sedap mata memandang, kena usaha keras la sikit.  Tambah² semuanya buat sendiri.. mmg jenuh.. berpeluh sakan my hubby busyuk.. hehehe...

Kali ni nak tayang cucur labu dari labu yg dibeli kat Jusco.  Beli sebiji terus, labu import punya sbb yg local nampak mcm dah kering.  Mintak tolong hubby kopek sbb keras.. nanti habis kematu jari jemari mulus saya.. hehehehe.. (mulus??).  Dah siap potong & buang kulit.  Saya masukkan dalam periuk Alumite kesayangan & solat Maghrib.

Elok lepas solat terus ke dapur menjenguk labu... Mak Aiii!!  Sudah lembut & hancur pon.  Rasanya baru 5-10 minit saya tinggal... pantas sungguh!!  Cumanya nyesal sbb letak banyak air (ni first time saya rebus labu tau).  Jadi agak berair labunya.  Takpe la.. nak buat cucur,  just jangan tambah airla masa membancuh nanti..


Labu yg dah siap dilecek. Saya letak garam sikit masa merebus tadi...

Saya ambil separuh, tambah gula & garam lg sikit jika perlu.. gaul rata

Saya tambah pula soda bikarbonat (sikit aje 1/2 sudu kecil camtu) & tepung

Gaul² until dapat consistency yg kita nak.. kalau cair, tambah aje tepung lagi.. (sama macam nak buat cekodok pisang)..

Biarkan kejap then mulalah menggoreng..

Dah siap first batch... saya masak 4 batches.. laju kemain semua orang makan.  Mula² tadi was² jugak nak masak byk² takut kanak² ribena ni tak nak makan.  Sekali tu... kemain suka diorang rupanya!!!
Since hasil rebusan labu agak banyak.  Saya dah simpan separuh dari labu lecek tadi dalam peti ais.  Ingat nak buat kuih lain plak... kita tunggu & lihat apa jadi dengan baki labu saya ni... hehehehe... :)
Bersedia untuk disumbat dalam peti...

0 comments:

Post a Comment