IKAN STIM MUDAH

Saturday, June 27, 2015
Bulan puasa la katakan.. story pasal masakan ajelah kejenya.  Projek menjahit kami nampaknya banyak sangat tergendala.  Mostly part my husband (study pola & gunting kain)... so far baru 2 helai yg siap, tu pun belum berpasang zip.  Hai.. ada yang tak berbaju raya nampak gayanya ni.  Dahla stok kain pun tak berapa nak ada.  Maklumle sebelum ni kami tak tahu lagi berapa meter yang perlu untuk semua anak-anak.  Main beli ikut dan aje le.. akibatnya kain yang ada tak cukup untuk semua orang.  Memang tak seragamla jawabnya.. huhuu.. 

Okaylah.. kita abaikan ajelah kisah baju raya yang entah berjaya siap on time ke tak tu... hehehe.. Meh kita tengok ikan kerapu yang di stim ala thai ni.  Hubby & Tiha cakap sedap, so memang sedaplah kot.  Saya memang tak makan ikan-ikan macam ni... :P

Ikan yang dah dilumur garam

Stim sekejap  (15minit) bersama serai, halia dan bawang putih

Kemudian stim semula dengan potongan cili padi, jus limau, tomato & bancuhan sos tiram bersama sedikit air/nampla or kicap cair.. Boleh adjust garam dan gula tu sekali... siap!  Kalau resepi asal ada sedikit perbezaan.. saya dah shortcut resepi ni.. :)
Full recipe saya ambil dari blog ni ye..




1 comments:

{ Unknown } at: June 29, 2015 at 5:08 AM said...

Nak seribu daya..
Kalau malas.. seribu dalih..

Post a Comment