BUBUR ALAF BARU

Thursday, December 28, 2017
Lately ni sibuk menjahit baju-baju sekolah dan baju-baju harian anak-anak. Tu belum lagi sibuk dengan FB.  Tak semena-mena saya jadi admin group.  Baru je seminggu jadi admin, ada request dari seorang lagi kenalan FB.  Tapi kali ni saya terus terang memang tak mampu nak handle mana-mana group lagi dah.  Bimbang hidup saya kucar-kacir sebab nak kejar semua benda.  Tapi saya just tolong setup apa yang perlu.  Kesian juga sebab orang mengharap bantuan kita kan.

Saya kurang pasti apa nama bubur ni.  Kalau tak salah butir angka.  Saya tak pernah pun makan, tapi bila teringat anak-anak sukakan bubur cha-cha, jadi saya nak cuba pulak bubur ni.  Saya buat ni pun sebab kerimasan tengok baki sira Keria Gula Melaka saya tu.  Masa menyira, saya letak 2 ketul gula, baki gula saya biarkan aje dalam kuali.  Bila nak pakai, saya cairkan balik tambah santan.. senang kan?  Pembaziran pun takde.

Butir-butir dalam bubur ni hanyalah bancuhan tepung pulut dan air.  Gaul aje sehingga jadi doh yang boleh dibentuk.  Saya pecahkan k 3 bahagian dan suruh Tiha letak pewarna.  Masa membentuk, panaskan air, siap bentuk, campak aje dalam air tu.  Bila doh tu terapung, masaklah tu.  Saya sauk dan masukkan pulak dalam kuah bersantan tadi.  Buat sampai habis doh, siap!

Kalau dah Tiha yang buat kerja, pelbagai bentuk pun ada.  Yang macam ulat, macam kuih lompang, lonjong-lonjong.. hehehe... Diorang suka, tapi tak boleh makan banyak.  Muak katanya.  Saya buat seperiuk 2L, masih ada baki separuh.  Rasa doh ni kenyal-kenyal, gummy-gummy gitu.  Pendek kata diorang lagi suka rasa bubur cha cha.

Biasanya bubur ni kuah diawarna putih aje.  Tapi saya saja guna gula melaka sebab nak habiskan baki sira keria tu kan.  Ala.. kita yang nak makan dia kan.. tak kisahla letak gula apapun.. :)


0 comments:

Post a Comment