KERIA GULA MELAKA

Friday, December 29, 2017
Keria Gula Melaka ni saya buat masa Adik datang beberapa minggu lepas.  Last minutes dia cakap dah dekat nak sampai.  Memang tak sempat la saya nak adun roti bagai.. hehehe.. Kebetulan stock freezer pun kehabisan.  Asyik makan je, takde buat stok baru.  Nasib baikle ada baki keria ni dalam freezer tu.  Lama jugaklah bertapa dalam tu.  Saya keluar dan goreng semula.

Kalau tanya saya nak buat keria ni, senang aje.  Rebus ubi dengan garam, lenye halus dan gaul dengan tepung.  Nothing fancy.  Agihan tepung dan keledek tu mestilah tepungnya kurang.  Kalau terlebih tepung, liat la jadinya keria tu.  Kalau belum biasa, guna ubi putih ye.  Keledek oren susah nak handle sbb jenis lembik.  Nanti tak larat menambah tepung la jawabnya.  

Goreng sampai masak.  

Bahan sira - gula melaka, gula pasir dan daun pandan.  Kalau suka saduran yang rangup/berpasir lebihkan gula pasir.  Kali ni saya letak 2 ketul gula Melaka, 2sb gula pasir aje dan seketul gula batu.  Masak sampai berbuih dan pekat macam ni...

Masukkan keria, gaul rata.  Kalau dah nampak elok tersadur, boleh keluarkan dr kuali

Saya transfer ataswire rack supaya saduran kering dan tak melekat.  Kalau saduran guna gula pasir saya terus masuk dalam pinggan aje


Sekejap aje dah licin!!
Senangkan nak buat keria ni?  Nak resepi dohnya tu, boleh refer entri yang ni juga


0 comments:

Post a Comment