CARA SAYA JIMAT MASA MASAK MEMASAK DAN BELANJA DAPUR

Saturday, December 16, 2017
Antara menu makanan kami seharian.  Biasanya lunch kami makan nasi, dinner pula saya akan sediakan apa-apa makanan yang bukan nasi.. hehehe.  Baba and anak-anak memang tak mahu makan nasi malam-malam jadi kena lah Mama perah otak nak masak apa kan.  

Untuk lunch pula, saya jenis suka masak 1 or 2 dishes sahaja!  Dulu mula-mula kawen saya cuba jugak masak at least 3 jenis lauk pada satu-satu masa.  Akibatnya.. Baba tak pandai makan!  Dia cakap dia tak reti makan banyak-banyak lauk.  Lama-lama saya pun dah terbiasa masak simple aje untuk luch sebab mudah dan tiada pembaziran.  Jimat pun iye kan... Cukup sekadar ada sumber protein dan sumber fiber.. siap!  Contohnya :

1. Ayam/daging blackpepper lengkap bersayur (green peas, brokoli, carrot atau lain-lain)
2. Ayam goreng kunyit + kacang panjang, carrot, kobis dll
3. Paprik Campur
4. Sup Sawi dan telur
5. Singgang dengan Bendi
6. Kari Ikan dengan bendi/terung 

Kalau nak tambah lauk pun, cukup sekadar goreng telur dadar.  Kadang-kadang saya prepare budu dan sambal belacan untuk saya makan dengan ulam.  Simple kan


Nangka muda..kali ni buat dengan Ikan bilis aje jadi saya gorengkan ikan as lauk.  Kalau dah guna ayam, maka takdelah lauk lain lagidah


Ikan cencaru sambal ni fav anak-anak.  Diorang tak makan sayur...

Stok sambal belacan saya.  Baba tak makan, saya buat stok untuk campur dalam gorengan sayur saya jugak ni.  Saya memang suka goreng kangkung, bendi telur, kacang botor dll sayur guna sambal belacan.. hehehe.  Seikat kangkung tu pun saya boleh habis kalau buat macam ni.  Tak perlu lauk lain pun takpe... 

 Fucuk & suhun berserta sayur dan telur - cauliflower dan carrot

Menu dinner.. Bihun Goreng Singapore untuk dinner.. Kali ni guna ydang kering dan bilis dan fishball aje as rencah

Baba suka Masak Lemak Cili Padi.. Ini antara kuah yang kerap saya masak.  Cuma tukar-tukar isi dalamnya aje - pucuk paku, rebung, pucuk ubi, ayam, udang dll

Tomyam Campur... 

Aayam goreng guna Tepung Bistari.. Perap dengan bancuhan tepung dan air.  Time nak goreng golek-golek aje atas tepung dan goreng.

Udang dan buncis...

Pancakes yang di wafflekan... 

Dibekukan...

Nak makan.. masuk toaster.. Rangup!!!
Sebenarnya ni gambar-gambar yang ada dalam koleksi. Jadi saya humban dalm 1 post sekaligus.. hehehe...

0 comments:

Post a Comment