PELAPIK KAKI / RUGS

Sunday, December 17, 2017
Projek menghabiskan stok kain perca beberapa minggu lepas juga.  Saya dah makin rimas dengan kain-kain perca yang banyak, berbeg-beg jugalah.  Ni salah satu cara nak habiskan kain perca anda dengan cepat tapi cepat jugak masa korang habis.. Mujur la ada sorang budak yang memang suka kalau diajak buat kerja-kerja macam ni

Tiha tengah kusyuk menjalin kain-kain perca.  Since kain-kain ni pendek, dia terpaksa sambung dengan jahitan tangan.  

Kain-kain perca saya gunting dan humban dalam kotak.. hehehe..
 Since ni projek suka-suka dan handmade.. takyah skema-skema sangatlah ye.. Saya gunting ikut saiz agak-agak aje.  Tak perlu ukur, garis dll tu... Agak-agak sajalahh.. heheheh.. Ni tips shortcut saya supaya anda tak 'muak' memotong kain-kain perca. Hasilnya pun lebih seragam
ambil 1 kain perca 

Lipat/gulung jadi saiz yang lebih kecil

Dan potong!!  Sekejap aje siap...  cepat tak?? Tup--tup.. sekotak dah penuh...
 Bila dah banyak Tiha anyam... Saya sambungkan guna mesin jahit.  Nervous jugak takut tersangkut.. seb baik ok aje.  Saya guna jahitan zig zag dan besarkan jahitan 5 dan 2 settingnya.  Saya guna tapak Walking Foot untuk memudahkan kerja.
Sambung memanjang kalau nak dapat bentuk macam saya ni.  Kalau nak bulat, awal-awal terus buat bentuk pusingan.  Saya longgarkan tension mesin ke no 7 supaya kain ni tak membentuk mangkuk bila di sambung (menggelembung)




Tadaa... Tapi tak siap lagi ni..saya mintak Tiha sambung lagi sikit.. Hehehe.. 
Best sangat rug ni tau sebab material tu memang kain kapas yang lembut.  Anak-anak punyalah mintak buat besar-besar.  Mintak jadikan selimutlah, lapik depan tv lah.  Maklumlah dalam rumah kami takde karpet dan pelapik sebab jahanam di cakar kucing-kucing notti.  Tapi kalau buat pelapik ni.. korang rasa apa jadik??? Hhhmm.. tu yang buat berat je hati Mama nak continue jadikan ianya mega projek... Ada sesapa nak kucing free tak???.. Hehehe... (PM..PM)...



0 comments:

Post a Comment