Creme Brulee

Tuesday, October 23, 2012
Baru keluar dari oven.  Kena keluarkan dr air tu & sejukkan dulu.
Creme Brulee ni berasal dari Perancis, sebab tu namanya lain macam.  Bahasa Perancis ni buatkan mknn tu berbunyi classy sikit kan. Biasanya Creme Brule memerlukan torch utk finishingnya.  Bahagian atas Creme Brulee mestilah retak jika diketuk-ketuk dgn sudu (mcm karamel yg mengeras).  Dah lama teringin merasa Creme Brulee, tapi tiapkali membelek bahan membuatnya, naik takut la pula.  Tapi kebetulan baru-baru ni ada lebihan kuning telur daripada Pavlova.  Jadi bolehlah mengetest.  Nak buatnya senang aje.  Cuma finishing tu aje la tak boleh jadi mcm yg asli sbb takde torch.  Takpelah, janji nak tau rasanya saja...
Saya gunakan 4 biji kuning telur digaul dgn 1/3 cup caster sugar.  Kemudian panaskan 2 cups cream atas api (tak perlu sampai mendidih tau)

Masukkan sedikit aje (agak-agak 1/4 bhgn) cream tadi ke dalam telur.  Kacau rata, kemudian baru masukkan kesemua bahagian cream tadi

Transfer ke dalam remekin (sepatutnya remekin yg nipis aje, tapi saya takde)

Tuang air panas dalam loyang tadi 
 Oh ye, sebelum tu panaskan oven 160c & bolehlah masukkan adunan tadi & bakar selama 30 minit (agak2 bhgn atas membeku).  Tak perlu cucuk utk lihat bhgn dlmnya.  Cukup sekadar atasnya membeku (tapi nampak bergegar bila digoyang-goyangkan).
Saya keluarkan dari loyang, sejukkan & simpan di peti ais.
Bekas tu kenala ditutup, jadi saya gunakan penutup plastik yg ada kat rumah.  Bolehlah guna piring atau sbgnya .  Ni  gara-gara sayang nak gunakan wrapping cling.. hehe

Dah sejuk, keluarkan dari peti & taburkan gula di atasnya.  Saya letak 1/4 sudu besar aje & bakar dgn pemetik api mcm ni

Lepas berminit-minit berjaya jugaklah.  Tapi takle menjadi mcm yg original tu.  Ni pun naik lenguh tangan.. haiisshh
Ini saya try grill dalam oven.. hehehe.. saya guna seting grill api atas & letak atas  rak yg tinggi (saya gunakan microwave oven), yang ni terhangus sikit sbb terlebih set.  Kalau set 6 minit, cun sikit tapi pembakaran tak betul-betul rata.  Certain tempat gula belum betul-betul hangus/hancur, jadi saya bakar dgn 'torch' canggih saya tu..  Lepas proses ni, masukkan semula di dalam peti & sedia dihidang setelah sejuk.
Walaupun creme brulee ni tak secantik yg dilihat di kaca tv.  Tapi rasanya agak sedap.  Memang creamy & lembut sgt.  Frankly saya agak enjoy dgn rasanya tapi decided takkan buat lagi dah dalam tempoh terdekat ni.  Sebabnya?? Saya pening kepala tiapkali lepas makan!!!! Pelik kan.. ni first time saya sakit kepala lepas try makanan.  Mula-mula ingatkan kebetulan aje, tapi 2 bekas saya mkn, dua-dua kali saya sakit kepala...Sah!! This one is too strong for me.!!

0 comments:

Post a Comment