Pretzel

Thursday, October 25, 2012

Gemuk-gemuk sikit rupa pretzelnya.. ni masa batch mula-mula, tak tau nak agak lagi..  

Sebelum ke Fraser's Hill haritu, saya try buat pretzel.  Ini antara favourite we all sekeluarga.  Kalau pergi KLCC biasanya we all akan grab a few pretzels & lepak² sambil makan di KLCC park atau saya suap dua kanak-kanak ribena ni makan sambil main air kat sana.  Doh pretzel boleh guna mana-mana doh pizza aje, cuma cara membelit & penyudah pretzel ni lain sikit.  Pretzel yg dah siap mestilah dicelup dalam larutan baking powder & air panas (1/2 cup baking powder + 2 cups hot water).  Selepas dicelup, bolehlah disapu butter cair & ditaburkan apa-apa bahan kegemaran di atasnya sebelum dibakar.

Doh yg baru dikeluarkan dari peti ( saya biasa menyimpan dulu doh di dalam peti sejuk)

Saya bahagikan doh kepada 2 bahagian, separuh bhgn lg saya bekukan  

Doh dipotong mengikut saiz yg dikehendaki

Gelekkan doh dgn tangan sehingga menjadi halus & panjang. Semakin halus, semakin cantik & rangup hasilnya

Doh dibentukkan 


Belitkan dua kali

Dilekatkan hujungnya


Celupkan ke dalam larutan soda tadi (sepatutnya tunggu hingga doh kering sedikit)  & disapu butter yg telah dicairkan.

Saya bakar pada suhu 230c selama selama 15 minit atau sehingga bahagian atas bertukar warna keemasan.  Pretzel kali ni saya buat 3 jenis - cinnamon +sugar, almond & garam.  
Bahagian topping atasnya saya gunakan baki bancuhan cinnamon & brown sugar Cinnamon Rolls lepas.  Sebahagiannya saya taburkan almond & 2 biji saya taburkan garam sahaja di atasnya.  Saya sediakan pencicah caramel untuk dimakan bersama pretzel ni (ala-ala Auntie's Anne tu.. hehehe).  Hasilnya tidak mengecewakan.  Tapi saya masih belum berpuashati, bila-bila ada masa saya nak buat lagi & perbaiki mana yg kurang.

0 comments:

Post a Comment