HOMEMADE BURGER

Thursday, May 15, 2014
Dinner dengan beef & shrimp burger... 
Semua patties (2 shrimp & 2 beef ) memang dah ada dalam peti beku.  Baki Patties yg saya buat dulu²... Since semua org komplen patty Mama tebal sangat, susah nak nganga mulut, jadi Mama potong plak kat tengahnya.  Satu patty tu dapat 2.  Mama punya la buat patty tebal² kasi special, nak yg nipis pulak korang ye. 

Untuk resepi patty boleh refer di sini bagi shrimp dan di sini untuk beef.  Bun nya pula... saya masih guna resepi lama di sini selepas dah happy dengan outcome nya.  Plus saya nak cepat!  Resepi ni gunakan telur, so kita takyah susah² naikkan sampai 2x.  Kalau doh roti gunakan telur, lepas diuli boleh terus dibentukkan tau.. so jimat dah sejam kat situ.  

Kali ni saya buat separuh adunan aje... Last time saya buat satu adunan tu, kemain byk roti yg saya dapat.   Kali ni doh saya buat hal sikit, lembik sampai melekat²...  Tapi jangan risau, gunakan minyak untuk mudah dibentukkan...  Memang ada sesetengah resepi dohnya agak melekit (Time menaip ni baru saya teringat, saya letak sebiji telur untuk 1/2 adunan doh ni... Patutla!!! -Tepuk dahi)... 

Sementara tunggu roti dibakar, bolehle masak patties & prepare bahan² burger

Akhirnya ku miliki jua.  Sebelum ni malas nak beli Pan lagi dah sbb boleh bake/grill guna oven aje.  Tapi lately ni oven asyik tak available sbb nak kena q dengan Roti Benggali, jadi praktikal jugak kalau saya beli Pan ni.  Lagipun boleh jimat elektrik jugak kan... Kat Long Wan RM90+ aje... kalau kat Chow Kit (brand lain) dlm RM150 utk saiz ni.  Lagipun saya dah confident dengan brand Happycall lepas 'terbeli' Alumite hari tu... ;)

Bun dah masak, tunggu sejuk kejap & bolehlah dijadikan kudapan malam ini!





0 comments:

Post a Comment