DURIAN CREPES 1

Tuesday, October 1, 2013
Ini aje bahan bukti yang ada sbb ari dah lewat, ingat nak beristiehat aje... :P 
Lama dah pon saya try men crepes kan diri, baru sekarang rajin nak letak resepi.  Memang banyak koleksi crepes yang disimpan, bahannya pon pelbagai.   Crepes ni sebenarnya berasal dari Perancis.. diorang makan buat breakfast macam lempeng kita jugak & bahan utamanya tepung gandum.  Tapi resepi Durian Crepes negara kita ni dah letak pelbagai jenis tepung (yg terbanyak saya pernah jumpa 7 jenis).  Maybe diubahsuai ikut citarasa tempatan & nak memberikan rasa yang berbeza kot.

Jadi kali ni saya nak cuba buat salah satu crepes yg guna pelbagai tepung dulu.  Yang guna tepung gandum aje pon nak try jugak.  Saya suruh suami angkut durian D24 kat Giant... semerbak baunya.. frankly.. rasa rugi je durian sedap² macam tu tak diratah terus... hahahah...

Ini resepi crepes yang saya buat kali ni... bakal menyusul resepi crepes durian yang lain plak.  Resepi ni saya ambik dari blog Hana

RESEPI DURIAN CREPE
sumber asal : eyna haneyna
sumber google: kak.zu@semanis gula

Bahan-bahan 
20 gm tepung gandum
20 gm tepung ubi
10 gm tepung jagung
10 gm tepung kastard
1 biji telur
1 sudu kecil minyak masak
1 sudu besar gula halus
40 ml susu cair
150 ml air
kaler kuning lemon
perisa durian ~ pilihan

Cara-cara
Masukkan kesemua bahan dalam mangkuk , sebatikan dan tapis
Lengserkan kuali dengan butter.
Ambil sesenduk kecil dan tuang ke dalam kuali non stick ( tak melekat ) dan layangkan kuali agar ianye menebar dengan tipis. Masa kite menebar tuu lebihan adunan boleh di keluarkan supaya crepe tak menjadi tebal. Buat crepe setipis yang boleh ye.
Masak menggunakan api yang kecil
Masak hingge crepe mengering dan tak perlu di terbalikkan.

FILLING
200 gm non dairy whipping cream ~ putar hingge kental
Isi durian secukupnye.
kaler kuning lemon
perisa durian ~ pilihan

Kulit crepes ni dah ada rasa manisnya.  Tiha kemain suka ratah kulit crepes ni.  Tapi Mama kasi 2 keping aje sbb malas nak buat lagi 1 batch.. hehehe.. 

Nanti saya share kan plak resepi lagi satu eekk then komen yang mana manjadi idaman kalbu ku.

0 comments:

Post a Comment