NASI AFGHAN

Monday, October 21, 2013
Menu Raya Haji lepas..  Dapat jugak prepare juadah untuk raya kali ni sbb tak follow husband buat korban di Langat.  Selain dari Nasi Afghan yang jadi favourite dia ni, saya plan nak siapkan kek surprise untuk dia (kononnya sempena Birthday dia yang lepas).  Tapi mcm yg saya maklum sblm ni... saya yg surprise tgk hasilnya!!  Frusstt!!...

Kalinya berjaya juga saya hantar sendikit nasi ni kepada Mak Mertua yang dah lama kepingin nak rasa.  Saya masak extra 1 cawan aje sbb dah tak muat casserole kalau masak lebih.  Ni pon dah terlebih padat sampai nasi tu terpenyek sikit, tak lerai macam selalu.  Alhamdulillah dia pun suka dengan nasi ni,  lepas ni kalau buat bolehlah hantar lagi.

Okes, jom berbalik pada kisah kek hancus untuk Suami tercinta... hehehe...

Sebenarnya saya sempat snap proses me layer kek ni... Masa awal pembuatan saya dah agak ada yg tak kena dengan mousse coklat tu (pjg lebar kalau nak story)... tapi selepas disimpan dlm peti semalaman,  saya nampak mousse tu cantekk aje... jadi confident balik.... Maka dengan penuh debar, saya pun mula lah start projek membuat kek ni....

Cantik kan kek ni... resepi saya guna eggless chocolate cake yg lepas² (main godek² dgn whisk aje) sbb malas nak keluarkan mixer... hehehehe... 

Saya guna teknik ni untuk refill icing bag... lagi mudah...
Suka sangat sbb mousse coklat berjaya di layer dengan jayanya (saya gunakan icing bag supaya tak messy sgt)..
Then dilapis dengan kek sblm dilayer dgn cheese mousse plak.. tapi.. masa ni masalah mula timbul... nampak tak mousse coklat tu mula mencair??? Dengan pantasnya saya try jugak letak cheese mousse tu & campak dlm peti cepat²... Punya nak cepat sampai tak berani nak stop snap pic pon!!
Malangnya.. nasi sudah menjadi bubur!!  By the time saya simpan kek ni ke dalam peti, mousse coklat tu dah meleleh sepenuhnya.. UUwwaaaa!!!  Tak sangka plak seteruk itu akibat dari kesilapanku... Uwwaaaaaa laggiiii!!!!  Penat ooo.. kerja 2 hari ni tau...

Lepas disimpan dlm peti, mousse coklat tu membeku semula, jadi saya transfer masuk container besar & simpan semula dalam peti.  Tak berani saya nak siapkan finishing kek ni.

Nak siapkan apanya, mosse tu dah meleleh sampai keluar dari papan lapik, siap jatuh sampai ke lapik peti plak. Layer kek pun tah ke mana sbb dah habis tergelincir jatuh dari susunan.  Last² makan macam tu aje. Sapa nak cedok & makan macam aiskrim... hehehehe... nasib baik sedap!!!


0 comments:

Post a Comment