SAMPERIT / BISKUT DAHLIA

Thursday, August 15, 2013

Biskut Upin Ipin kata Tiha & Ieqa
Last year Tiha ada request biskut letak ceri.  Masa tu saya ingatkan biskut arab or suji.. masa buat tu baru dia cakap, bukan biskut macam ni.  Then baru le terfikir fasal biskut samperit ni.  Tahun ni Ieqa pun sama² request biskut Upin Ipin ni.  Si Tiha siap bukak cite Upin Ipin sbb salinkan resepi untuk Mama.

Husband saya awal² lagi dah cakap dia tak suka biskut ni sbb rasa marjerin.  Saya cakap, takpe.. saya guna butter bukan buttercup, marjerin dll, surely dia suka nanti.  Tapi silap, walaupun semua orang kemain suka, hubby ku tetap tak nak.. hehehe..

Resepinya saya ambik dari CM.  Malas nak ambik risiko menerai resepi sana-sini. Lagipun kuih² orang lama ni saya suka ambik resepi CM, nampak asli gitu.. hehehe...

Kuih ni pon senang dibuat.  Yang lagi buatnya senang, saya langsung tak turun padang.  Saya just adun then ajar Tiha & Baba buat.. heheheh.. Comel² je kuih samperit hasil tangan Baba Tiha & Ieqa... Adunan kuih ni memang banyak.  Bila saya gandakan,  lebih sebalang tinggi hasilnya (dalam sebalang setengah jugakle..).  Tapi setiap hari kena kidnap,  tah sempat ke tak Tiha angkut ke sekolahnya nanti.

Resepinya macam berikut... Mekasih CMG sbb share resepi ni.. ngam dengan taste kami..


BAHAN-BAHANNYA :-)

300 g mentega (SCS, Anchor, atau mentega pilihan anda)
160 g gula aising (mat guna 140 g)
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla (mat guna beberapa titik esen rose)
240 g tepung gandum*
100 g tepung jagung*
160 g tepung kastard*(*gaul rata dan diayak)
Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

Putar mentega dan gula aising hingga bersatu (jangan sampai kembang), masukkan kuning telur dan esen vanilla/rose dan putar hingga sebati.

Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan boleh ditekan.
Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C selama 25 minit. Bergantung pada ketebalan biskut. Bakar hingga kuning keemasan.

Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.

0 comments:

Post a Comment