Baked Mac & Cheese

Friday, October 7, 2011
Ready to be eaten..
Senang aje nak buat Mac & Cheese ni.. sebelum ni tak berminat sgt nak buat coz gunakan cheese yg amat banyak & nampak mcm cepat muak je.  Tapi saya try juga lah sebab rasanya macam anak² & babanya akan suka aje mende² yg cheesey macam ni.  Kalau rasa tak nak bazirkan duit utk beli cheese, guna aje Prego dalam tin yg perasa cheese tu.. gaulkan dgn macaroni, taburkan cheddar & Mozarella.  Saya renjiskan Paprika utk tambahkan flavour.  Saya bakar 180c utk 30 minit aje.  Nanti cheese tu macam overcooked sgt, oily plak.. apapun terpulang ikut selera masing² ok.

Ready utk dibakar.  Saya guna grated cheddar & Mozarella.  Beli kat kedai supply barang² bakery.. murah sikit.
Saya keluarkan turntable since mangkuk ni lebar sgt, kang takleh berpusing sebab tersangkut...
Rebuskan 1 cup macaroni bersama sedikit garam.  Ketepikan

Bahan² white sauce

3 sb butter
3 sb tepung gandum
2 cup milk
2 cup shredded cheddar
Black Pepper
sedikit garam.

Cairkan butter dgn api perlahan, masukkan tepung & gaul rata.  Tambahkan susu, cheddar, gaul hingga sebati & perasakan dengan garam.  Renjiskan dengan black pepper jika suka.

Gaulkan white sauce dengan macaroni & transfer ke casserole utk dibakar.  Boleh ditabur lagi dengan cheddar jika suka.

0 comments:

Post a Comment