Lasagna

Wednesday, October 19, 2011
Lasagna ni bagi saya memakan masa membuatnya... (saya ni kan suka masak makanan yg senang² je).  Tapi saya suka sangat dgn lasagna ni plus harganya yg mahal.  Jadi tak puas kalau beli, so kenalah buat sendiri kalau nak makan sampai montel!!  Biasanya saya akan buat lasgna kalau ada baki kuah spaghetti sbb rasa macam makan masa lama je nak buat kuah tomato, white sauce then nak layerkan plak, pastu bakar lagi 40 minit.  Mau kelaparan dibuatnya.. (kalau masak awal² takde la jadi macam ni).

Untuk kuah spaghetti boleh ikut resepi lama saya tapi resepi lama tu macam byk bahan.. kali ni saya buat macam ni aje

2 ulas    Bwng putih
1 labu    bawang besar
1 tin       pes tomato
1 tin       diced tomato
1 cup     mince meat
1/2 btg   carrot
5 biji       cendawan
1 kiub     ayam/daging
Black pepper
Oregano
Thyme
Garam & Gula
- boleh ditambah air jika pekat (bergantung pada kepekatan tomato yg diguna)
- Gula tu perlu jika tomato yg diguna masam (mostly brand tempatan).

Tumiskan bawang besar, bwg putih (saya guna olive oil), masukkan daging.  Kacau sebentar, masukkan kedua² tin tomato & kiub, dah mendidih, masukkan carrot & cendawan. Perasakan dengan Oregano, thyeme, black pepper & garam.

(Nak LAGI SENANG? Gunakan aje sos Prego yg dah siap tu.. hehehe.. just tambahkan mince meat & sayur² lain jika suka).

Untuk white sauce (saya ikut resepi belakang kotak Instant Lasagna San Remo) - cara ni jimat cheese

2 sb     butter
2sb      tepung
2         cawan susu
125g   mozarella / cheddar (saya guna segenggam)
Black Pepper & garam

Dengan api perlahan & gunakan whisk, cairkan butter & masukkan tepung.  Gaul²kan hingga sebati, masukkan susu.  Kacau hingga agak pekat, tambahkan cheese, black pepper & salt.

Cairkan butter dgn api perlahan.  Terlupa nak ambil gambar white sauce yg dah siap

Panaskan oven 180c, sapukan casserole dengan sedikit minyak / butter
Sapukan satu senduk kuah spaghetti utk lapisan pertama
Tuangkan white sauce (saya kedekut sikit utk layer bwh ni)
Susun lasagna sheet (yg direbus sekejap), jika tak nak rebus sekejap, pastikan kuah spaghetti tadi agak cair supaya lasagna sheet ni betul² lembut lepas dibakar
Ulang step yg sama sehingga habis sheet tadi or sehingga semua kuah habis.  Susunan Lasagna berakhir dengan white sauce yg ditutup sepenuhnya supaya surface tak hangus.

Haa... inilah sebabnya saya kedekut white sauce tadi.. saya akan habiskan semua baki white sauce utk  lapisan terakhir
Yg ni saya saja tambah - parutan mozarella & serbuk parmesan.
Bakar pada suhu 180c selama 35-40 minit. Ni dah masak, tunggu sejuk sikit sebelum dipotong.
Cuma kali ni saya frust sangat.. husband complaint lasagna saya masin!!! Kalau tak mau separuh bekas habis dimakan, kali ni 2 potong aje... isskk..isskk..  Kebelakangan ni masakan saya asyik termasin aje.  Deria rasa kita boleh terjejas ke kalau mengandung???

0 comments:

Post a Comment