Tempe & Bilis Pedas

Wednesday, October 5, 2011
Tempe anyone??  Ni pun makanan yg sihat & berkhasiat jugak.  Dulu saya tak berapa pandai makan tempe.  Tapi lepas try tempe yg digoreng garing.. eehh.. sedapla!!! So sekali sekala saya ada juga goreng tempe utk diratah (tak pandai plak nak makan dgn nasi).  Tempe goreng best kalau dimakan dengan sambal kicap.

Tempe goreng pula boleh juga dicelup tepung atau digoreng terus dalam minyak (jika suka gaulkan sedikit garam). Kalau nak garing lagi tambah serbuk kunyit..   Tempe celup tepung pula boleh gunakan bancuhan tepung gandum, kunyit & garam.  Bancuhan jgn terlalu pekat & pastikan diletak kunyit supaya tepung gandum tu tak lembik. Ada juga yg guna tepung jagung... tepuk dada, tanya selera.

Tempe kosong digoreng garing bersama bilis.  
Kalau nak buat tempe pedas, saya suka goreng garing² (tanpa garam or kunyit) & kemudian goreng pula bilis.  Sambalnya /kuahnya senang aje.. Tumiskan bwng merah & putih kisar &cili kisar, masak sampai garing/pecah minyak.  Tambahkan garam gula & perasa.  Then gaulkan bilis & tempe tadi.  Kalau nak lagi senang.. gunakan baki kuah sambal tumis.. hehehe

Saya suka ada rasa manis² sikit, kilat² tu sbb gula la.  Yg ni saya gunakan baki sambal telur dalam 4 sudu camtu... senang keje.. hehehe.. 

0 comments:

Post a Comment