Black & White Cupcakes

Saturday, May 18, 2013
Black & White Cupcake ready dibakar... 
Selamat Hari Guru buat semua para guruku yang sentiasa di kenang, kawan² & adik² yang kini bergelar guru serta semua para guru sekelian... (para blogger pun ramai di kalangan guru kan.. antaranya Aisy & Cik Chinta yg rajin bertandang ke blog saya ni).

Hari Guru kali ni tidak disertai oleh Tiha sebab dia still nampak weak & pink eye nya pun still ketara.  Jadi saya pontengkan dia Khamis tu, maka melepaslah dia dari merasai sambutan Hari Guru pertamanya.

Malam Jumaat, saya ada mention tentang Hari Guru yg dia dah missed tu.  Sekali dia tanya.. "Mama... ada ke kek nak bagi present kat teacher nanti?"...  Aiseh.. Mama menggaru kepala & just bagitau "Mungkin takde kot, hari tu plan nak buat, tp Tiha tak sihat plak lagipun dah lewat ni..."

Menjelang lewat malam, di kala semua orang dah nyenyak tidur, tiba² rasa guilty plak kalau tak prepare apa².  Tambah² Tiha ni jarang meminta²,  kalau saya cakap takde.. dia pun jawab "OK"..  walaupun respondnya slow & jauh ke dalam aje bunyinya.. 

Benda² macam ni yg buat Mama alah... Walaupun agak kepenatan & hari dah lewat, tapi bila difikir bukan selalu pun kan... sekali-sekala happy kan anak².. 

Lepas di belek² resepi, terjumpa lah resepi cupcake yg simple ni.  Dah 1.00 pagi baru nak start jadi ambik je resepi yg senang & takde risiko sangat.  Kang tak menjadi ke.. tak ke naya.. hehehe..

Saya paste balik resepinya eekk.. resepi ni dari Mai yg duk nun jauh di Amerika... Ini antara blog terawal saya follow sebab seronok baca tulisan Mai tentang gelagat Cik Aiyu kita yg berwajah mat saleh tu... 

Cream Cheese Layer
8 oz cream cheese
1/4 cawan gula
1 telur

Cake Layer
1-1/2 cawan tepung
1 cawan gula
1/4 cawan + 1 tbsp tepung koko
1 tsp soda bikarbonat
1/2 tsp garam
1/2 cawan air
1/3 cawan minyak jagung
1 telur
1 tsp vanilla
1/2 cawan chocolate chips

Cara-Cara:-
1. Panaskan ketuhar ke 350 deg F (175 deg C). Alas 12 cawan muffin dengan paper cups.

Cream Cheese:-
1. Pukul cream cheese hingga hilang ketul-ketulan. Masukkan gula & telur, pukul hingga sebati.

Cake:-
1. Campurkan tepung, gula, tepung koko, soda bikarbonat & garam ke dalam satu mangkuk.
2. Di dalam mangkuk lain, pukul air, minyak jagung, telur dan vanilla.
3. Campurkan adunan ke bekas tepung tadi, kacau hingga sebati (jangan terlebih kacau). Masukkan separuh dari chocolate chips tadi.

2. Isi cawan muffin tadi hingga setengah. Guna lebihan adunan kek tadi dan semua adunan cream cheese untuk membentuk hitam putih di atas cupcakes itu (isi separuh kek, separuh cream cheese menggunakan sudu)

3. Tabur baki chocolate chips tadi di atas.

4. Bakar untuk 30 - 35 minit.

Kek ni memang sedap & senang dibuat... malam tu jugak saya habiskan seketul.... (kena la test dulu sebelum bagi kat orang kan).  

Tapi macam biasa le, tiapkali buat benda² manis, saya akan kurangkan gula kepada separuh sukatan aje.  So far tak menjejaskan rasa, in fact kami sekeluarga lagi enjoy sebab manisnya tu cun² dgn selera kami.. :)

Ni rupa first batch yg dah siap masak... masa ni bimbang je dapat sikit, tu yg budget² je masuk dalam paper cup.. 

Ni batch ke 2... haa.. yg ni dah takde control² lagi dah... main humban je semua sampai habis... 

Tengah sejukkan sblm transfer masuk bekas...

Pagi² buta sementara tunggu Tiha bersiap, saya pack kan dalam plastik...  Since buat keje last minute, sticker dapur jadi mangsa... hehehe...
Bukan main ceria rupa budak yang baru kebah demam pergi & balik sekolah.  Rasa bestlah dapat bawak buah tangan kat para Cikgu kann... (saya rasa dalam beg dia pun banyak buah tangan dari para guru sebab dah seminggu ponteng kan... heheheh..)... 

4 comments:

{ Aisy Nasiha } at: May 18, 2013 at 5:58 AM said...

Bestnya cupcake ni.. Kina, saya nak juga..hihi.. Bagus mama yg macam ni, ajar anak menghargai guru..
Tengok pun dah tergoda...

{ Madam Sooyaree } at: May 18, 2013 at 10:58 AM said...

Auwww... thanks awakk.. Camne, best kan cupcakes tu, fevered kami sekeluarga, hehehe

{ Kina } at: May 18, 2013 at 12:55 PM said...

Aisy... saya sangat hargai Guru² sbb banyak sangat kenangan manis masa sekolah dulu... Jasa Guru memang takde tandingnya... Jadi saya nak anak² sayapun hargai Guru. Aisy nak ke? heheheh.. kena dtg Melawati la redeem... :)

{ Kina } at: May 18, 2013 at 12:58 PM said...

Auuwww.. tuan tanah Maikorner lawat blog saya?? Macam tak caya je.. segan leer.. blog kita ni tak meriah mcm blog awak.. Sedaapp cupcakes ni, my 2nd daughter tu tak henti² mkn... tak bleh buat selalu ni.. bahaya... heheheh...

Post a Comment