Cucur Lemak Manis

Tuesday, May 21, 2013
Ini le cucur bersusu.. lemak² manis rasanya.  Air diganti dengan susu segar & letak secubit baking powder.  Semua ni habis dimakan oleh 3 beradik tu... Kalau ada Babanya, mau kena ganda bancuhan... 

Pernah makan cucur manis tak?  Masa kecik² dulu, Mak saya suka juga buat.  Tapi saya lagi suka Cucur bilis, jadi kalau buat cucur manis ni, saya akan buat juga cucur bilis.  Saya memang dari kecik kurang suka makanan manis.  Kalau makan pun, mesti kena cover balik dengan makanan masin.  Kalau tak macam ada benda tak kena aje...

Tapi tak sangka plak suami saya suka cucur ni.  Jadi tiapkali dia request cucur ni, saya akan buat 2 jenis sekaligus.. Yg manis utk dia, bilis utk saya.  Kalau cucur manis dulu², just bancuhan air, gula, tepung & garam aje...  Sekarang ni untuk tarik perhatian anak & menaikkan lagi rasa, saya ubahsuai sikit... :)

Maka jadilah cucur manis bersusu ni.  Ala.. senang aje nak buat, sama je macam cucur biasa.  Cuma gantikan air dengan susu segar & letak sedikit baking powder untuk kasi kembong².  Satu tips nak buat cucur ni, bancuhan tu yg menentukan cucur tu berminyak ke tak.

Kalau bancuhan cair... lebih banyaklah minyak yg diserap, tapi rasanya lebih rangup... Saya pula suka bancuh pekat sikit kalau nak tambah baking soda atau telur supaya cucur tak terlalu gebu & berminyak (cucur boleh dijemput dgn jari).  Pendek kata pandai² le budget ikut selera masing²...

0 comments:

Post a Comment