Strawberry Sauce

Sunday, May 19, 2013
Alah.. macam mana boleh lupa ni? Dah lama post resepi New York Cheese Cake, tapi lupa pulak nak letak resepi sauce nya.. Makin nyanyuk ni.. hehehe...

Buah strawberry ni dah lama sangat saya beli... kononnya nak buat froyo.. tapi tak terbuat plak.. so sebelum strawberry tu rosak, saya beku kan.  Ni barulah saya keluarkan balik dari peti beku.  Buat cheesecake ni pon sbb nak perabis stok strawberry ni le... 

Senang aje nak buat sauce ni.  Tapi saya cari jugak resepi, bimbang jugak teknik hentam keromo ku tak jadi.  Benda mahal ni oooiii... 

Resepinya saya ambik yang Chef John jugak, tukang kasi resepi Cheesecake aritu... 

1 pint strawberries, rinsed, green tops removed (frozen will work)
1/4 to 1/3 cup sugar (depends on sweetness of berries)
1/2 teaspoon balsamic vinegar
2 tablespoon water
1 teaspoon cornstarch dissolved into 2 tablespoons water

Rasanya tak sampai pun 1 pint ni.. ala.. lebih kurang le kan...  So just masak strawberry ni dengan sedikit air, 15 minit


Tambah gula & sedikit tepung jagung yg dibancuh dengan air.. masak lagi sampai semuanya mesra
Dah siap masak, blend aje guna blender & sedia dihidang..  Sedapnya makan sauce ni dgn Cheesecake... nyumm..nyummm...

0 comments:

Post a Comment