CHICKEN STOCK

Wednesday, November 26, 2014
Sebelum tengok projek membuat chicken stock, meh saya tayang brownie last minute yang saya buat utk parti kelas Tiha minggu lepas.  Pada awalnya saya tak prepare apa² utk partinya coz dia yang beria² kata, Cikgu yang sediakan semuanya.  Walaupun pelik, tapi saya biarkan je la.  Lagipun memang ada gurunya minta sedikit duit sumbangan untuk parti tu.  Tiba² pada hari kejadian, dia sibuk dok cerita kawan²nya nak bawak pizza lah, cupcakes dll.. Masa tu saya cakap le, "Ehh.. aritu kata takyah bawak apa².  Mama langsung tak prepare apa² untuk parti hari ni.". 

Nampak terkejut beruk budak tu.  Adoii laa.. dah pukul 11.00 pun ni.. By 12.00 vannya sampai.  Kalau tak bawak apa², kesian pula sebab selama ni memang kawan²nya akan sibuk bertanya apa yang dibawanya sebab memang dia selalu bawak makanan ke sekolah.  Dalam last minute tu, terus saya sediakan brownie kat bawah ni.  Bayangkan le, tak sampai sejam pun masa yang ada.  Mujurlah sempat.  Tapi sepanjang proses tu, terpaksa pekak kan telinga tengok si baby melalak nak kan susu... Ingatkan sempat siapkan brownie sebelum si baby bangun.  Sian baby Mama kemain teruk meraung sementara menunggu Mama siapkan brownie.  
Elok je siap, dan² tu jugak saya potong.. Memang berasap²lah brownie dibawa Tiha ni.  Mujurlah tak hancur walaupun masih panas.  Bakinya saya simpan sikit untuk kami² di rumah ni. 
 Bawah ni pula proses membuat stok ayam.  Stok ni buat dari saki baki rangka dari peti.  Tiapkali beli ayam, saya asingkan bahagian kaki, hujung kepak, leher dll.  Bila dah banyak terkumpul saya buat stok or sup. 
Rangka² yang dikumpul dari beberapa ekor ayam

Saya tambah celery, carrot & lada hitam biji.  Masukkan air sehingga hampir penuh periuk & reneh dengan api perlahan.  Saya reneh hampir 6 jam & sauk minyak yang terbit dari rebusan ni.  Minyak tu ialah lemak ayam yang mencair.

Stok yang sejuk saya tapis & bekukan dalam bentuk kiub & bekas kecil.  Stok ni kalau dimasukkan dalam peti, ianya akan membeku & membentuk jeli. 
Senang aje nak buat stok ayam ni kan.  Bila nak masak sayur air ke, gravy apa² ke, bolehlah campurkan stok ayam ni. 


0 comments:

Post a Comment