FISHERY & BUKIT MALAWATI

Tuesday, November 18, 2014
Pagi Sabtu yang lepas, kami anak beranak menuju ke Kuala Selangor.  Lokasi kami ialah Fishery sekitar Sungai Yu.  Ini kali pertama kami ke sini, dapat tau pun melalui kawan yang biasa membeli seafoods segar dari Fishery sekitar ni.  Lepas lama dok terfikir² nak ke sini, akhirnya hasrat saya tercapai juga pada Sabtu lepas... :)

Nak ikutkan saya boleh order aje seafoods dari Suami yang akan ke pasar seawal jam 3.00 pagi setiap Jumaat.  Tapi saya prefer memilih sendiri coz baru senang nak tengok kesegaran & nak decide menu masakan.. (Iyolah sangat...)..

Ok.. menurut kawan, ada a few Fishery kat sini, saya pergi ke dua tempat aje.  Ini pengalaman pertama, jadi saya tak boleh share banyak info lagi.  Bila dah mahir dengan selok belok kawasan ni, bolehlah kita story panjang lagi ok.  Entry kali ni saya just browse serba sedikit apa yang kami buat Sabtu lepas.  Oh ye, gambar very limited coz tak semua gambar ada di Google plus saya, so saya share mana yang ada ajelah ye... 
 
Kami sampai ke Fishery pertama ni sekitar jam 1.30.  Masa sampai, ehh.. lengang aje.. ingatkan meriah dengan pembeli dengan pemborong.  Tapi alang² dah sampai, saya turunjugaklah survey apa yang ada...


Dalam fishery & pastinya berbau fish!
 Ohh.. rupa²nya bot² belum sampai.  Ada seorang Apek menyapa saya dengan ramah.  "Hai Amoi... apa pasai ambik² gambar?"... then sibuk suruh saya ambik gambar aktiviti diorang kat situ.. mengopek udang.


Banyaknya stok garam..

Inilah Apek yang peramah tu.. Ehh.. saya tak ambil gambar penuhnya.  Dia sedang sibuk mengopek udang sambil sibuk menanya itu ini kat saya.  Katanya udang ni dikopek untuk dibuat keropok. 
 So.. terus saya tanya harganya.. RM13.00 katanya.. kalau yang dah siap kopek RM26.00.  Kemudian saya tanya apa yang ada lagi.  Cuma ada Udang besar (sila tengok gambar paling bawah untuk lihat saiznya) & ikan bawal aje.  Jadi saya beli Udang putih & Udang besar serba sekilo aje.  Harga udang besar memang murah, RM38.00 sahaja!

Kemudian kami ke fishery kedua pula.. Bot kat sini pon belum sampai lagi.  Tapi ada a few jenis seafoods dijual.  I guess baki² yang semalam punyalah kot.
Ada ikan yu & a few jenis ikan yang bercampur aduk...

Saya beli bawal putih RM30.00 sekilo.. entahlah murah ke tak sebab saya kurang tahu harga ikan.  Kalau ditanya suami, lagilah tak tau.  Kalau membeli, dia ikut list saya bagi, tak pernahnya dia cek harga.  Mahal ke murah ke, janji ada dlm list, dia borong aje...

Saya beli juga sotong RM6.00 sekilo (kecik² comel aje sotongnya)...
 Frust juga saya sebab tak dapat melihat seafoods yang betul² turun dari bot.  Takpelah.. takde rezeki lah namanya tu kan..

Lepas membeli kami ke masjid & cari tempat untuk lunch.  Masa ni teringat ada satu kedai Mee Udang yang pernah kami makan 4 tahun yang lalu.  Ohh.. makin meriah kedainya..



Ieqa & Tiha layan Mee Udang

Baba makan Nasi goreng Udang


Saya pula ambil mee goreng udang
 Rasanya biasa² aje.. so tak yah la saya share nama kedainya ye..

Lepas makan, barulah turn anak² beraktiviti pula...
Baby Shumaila yang suka makan angin...
 Dah sampai sini... Bukit Malawati lah yang jadi pilihan.  Kami naik tram aje... lagipun jam dah pun 5.30 petang masa ni. Mujur masih ada tram yang beroperasi.  Tiket untuk 2 dewasa & 2 kanak² ialah RM10.00 .  Kalau nak bagi makan monyet² di atas bukit ni, bolehlah beli/bawa makanan monyet siap² ye. Kat bawah ni gambar dari dalam Tram...  




Nun di sana kelihatan lautan membiru.. kami tak turun pun dari tram sebab bimbang ini tram yang terakhir.  Lagipun nampak langit macam makin mendung..
 
Ada budak mengamuk tak nak duduk dalam carrier.. Ohh.. nak nikmati pemandangan rupanya.  Dalam carrier dia terpaksa mengadap Baba aje, mana best!


Sempat layan playground pulak...
 Kalau datang sini hati² sikit... banyak sangat monyet.  Jgn sekali² pegang makanan di tangan kalau tak nak dirampas.. Monyet² sini memang tak makan saman sikit.  Ingat lagi masa Tiha kecik, diterkamnya Tiha yang tengah pegang makanan.  Mujurla ada sorang pak cik sempat halau monyet tu.  Masa tu saya tengah dukung Ieqa yang sebaya Shumaila sementara menanti Baba yang ke tandas.
Haa.. notti monyet ni tau...
 Dari kecik saya memang dibesarkan dengan monyet, musang, kuas, kucing dll.. Jadi memang saya tak takut or geli dengan haiwan² ni.. TAPI saya tahu apakah risk kalau berdepan dengan binatang ni.  That's y saya seram kalau tengok parent yang bagi anak² kecil dekat denga monyet liar macam ni.  Sedangkan monyet ayah saya yang jinak (tidur pun nak beriba dengan kami) akan attack kanak² kalau tak kena moodnya.  So berhati²lah.. binatang ni memang tidak dijangka moodnya.. Tambah² jika diusik atau diacah²... Oh ye.. binatang biasanya suka menyerang kanak² berbanding yang dewasa coz they know that kids are weak. 
Apapun.. mereka juga makhluk Allah yang berhak untuk hidup atas mukabumi ni.. Jangan pula kita khianati or sakiti mereka ok.  Didik anak² kita untuk sayang sesama makhluk.. :)
 Lepas tu kami meronda sekitar bandar Kuala Selangor.  Saja je nak pusing², manalah tau terjumpa tempat yang best untuk menyinggah ke kan... Dah pusing², kami pun bertolak balik..

Dalam kereta, Tiha asyik merungut lapar.  Isshh.. bela hantu ke apa.. makin kuat makan budak sorang ni.  Jadi kami singgah di gerai Cendol Bakar.  Kalau dari Kuala Selangor, gerainya di sebelah kiri jalan.  Besar signboard nya.. InsyaAllah takkan termiss kedai ni.  Boleh juga dibeli dengan cara 'drive thru'.. Biasanya memang ramai yang beratur membeli.  Jadi bila nampak kedai ni lengang aje, bolehlah kami cuba..
Saya order 2 cendol biasa & 2 cendol vip & saya belikan Tiha kepak ayam.  Sedap cendol kat sini, tak macam di Shell berdekatan MRR2 berdekata rumah saya tu.. Tapi kawan saya yang biasa ke sini ada bgtau, ikut nasib juga.. Kadang² ok, kadang² cair...

Haa.. siap masuk dalam JJCM
 On the way balik, husband diserang migrain yang teruk.  Aduuhh... makin kerap dia diserang migrain sekarang, mostly time travel.  Jenuhla saya nak settlekan seafoods tu nanti sorang²... uuuwaaaaa...

Lepas tidurkan Shumaila & Misha... barulah saya berjaya curi² ke dapur bukak coolbox untuk simpan seafoods yang dibeli.  Hanya 5 jenis seafoods & sedikit udang kering.  Saya tak snap gambar pon.. hanya gambar udang ni aje yang saya snap utk tunjuk saiznya...
RM38.00 sekilo...

Haa... ini saiznya.. 5 ekor telah ditomyamkan oleh saya Ahad yang lepas.. sedap!!!!
Cuma satu saya nak bagitau kat sini.  Ikan & Udang ni langsung tak berbau!!!  Maksud saya, sedikit hanyir pun tidak.  Tumpahan air ikan kat lantai, saya lap gitu aje sebab langsung tak berbau.  Saya kopek udang putih 1kg, tangan tak busuk.  Biasa kalau saya kopek udang tu, walau disabun, baunya kekal seharian. 

Oh.. kalau ini bezanya seafoods fresh & tidak, saya sanggup ke sini lagi!  Padahal saya & Suami dah berbincang² kononnya macam tak nak datang sini dah.  Tapi lepas saya bukak kotak & tak de berbau hanyir/busuk langsung, terus kami tukar fikiran.  Saya yang sensitif dengan hanyir ikan ni pun berkali² angkat ikan tu & hidu² nak make sure memang langsung takde bau ke... heheheh... Memang jakun tau!


2 comments:

{ Aisy Nasiha } at: November 18, 2014 at 6:58 AM said...

Wah...menariknya tempat ikan tu. Saya tahu pasal bukit malawati tu je, dah lama teringin nk bawa anak ke situ tapi tak juga sempat nk ke sana.. mudah udangnya tu, ai, beli banyak2 sedap la makan tu

{ Kina } at: December 19, 2014 at 3:18 AM said...

Saya pun dapat tau dari kawan. Kalau nak cari sendiri memang susah sebab jauh terpencil ke dalam sana. Mujur kawan sent locationnya.. Memang la sedap Aisy.. tu ada lagi baki dalam peti sbb sayang nak perabis.

Post a Comment