TERLIUR WEHH

Wednesday, November 5, 2014
Jumaat lepas saya offer Suami kalau nak makan ketam, silalah beli.  Suamiku ni kalau tak diberitahu, memang takkan membeli.  Hatta benda tu favourite dia sekali pun.  Bila sampai, Mak Aiiii!!!  10 ekor ketam sekaligus dibelinya!!! Adehh.. Malas nak komen apa², saya ambik 5 ekor & simpan dalam freezer.  Yang 5 ekor ni saya masak cili api dengan nanas.  Suami balik dari Solat Jumaat, saya minta dia hantarkan lauk ke Mak Mertua sikit, yang lebihnya dimakan oleh Baba & Tiha yang memang kemaruk ketam tu.  Saya makan kuah denga ikan goreng aje, masa kecik² je suka ketam.  Maybe dah jenuh makan dulu² kot..
Kulit ketam.. (saya tak terror sangat pun menyiang ketam, main hentam saja ni)..

Dah ready untuk dimasak!
 Sebelah petang tu, saya sambung kemas barang² pasar tu lagi.  Banyak ooiitt barangnya.. Yang penting saya settlekan bahan² mentah dulu, bila free sikit baru settlekan barang² lain pula.  Kemudian... ternampaklah.. KEDONDONG!!  Wahhh... tak sangka plak my Kekanda boleh terfikir nak belikan buah ni.  Memang saya ada sebut nak cari mangga muda, teringin nak jerukkan.  Al maklumlah, sekarang ni tengah musim jeruk, sana sini tayang jeruk.  Mana tak kecur air liur saya ni.  Mujurla perut takde isi, kalau tak, pasti lagi over!  Hehehehe...

Dengan penuh bersemangat, daku mengupas kedondong.  Lenguh jari-jemari ni, comel² aje saiznya...

Dah dikupas & dibedah siasat... Inilah hasilnya, jeruk kedondong.  Saya gunakan bahan yang ada kat rumah aje... Gula, garam, serbuk asam boi & cili padi.. gaul rata, simpan dalam peti.  Tiapkali bukak peti, sesudu dua gerenti masuk mulut... Layannn!!!

2 comments:

{ Unknown } at: November 5, 2014 at 3:25 AM said...

Subhanallah.. dugaaannnn..

{ Kina } at: December 19, 2014 at 3:18 AM said...

Sabar Kak Sham.. sabar...

Post a Comment