CHICKEN WINGS

Thursday, July 18, 2013
Stok chicken wings dalam freezer akan berakhir juga di Ramadhan ni.  Dah lama beli tapi tak terbuat.  Baru² ni beli Potato (saya suka yg US tu , Idaho or Russet), jadi memang sesuai le masak western plak.

Saya gunting bahagian hujung kepak & simpan untuk kegunaan lain (direbus jadikan stok ayam).  Bersihkan bahagian kepak tu, cabut segala bulu yg ada & keringkan.  Kalau tak betul² kering nanti bahan perapan berair je...

Bahan perapan chicken wings ni senang sangat.. saya combine semua sos yg ada dalam rumah.. hehehe... Kali ni saya letak sos tomato, sos cili, kicap ABC, sos tiram, sos blackpepper, L&P (Worcestershire), mustard serta HONEY.  Oh ye, saya tumbuk sedikit garlic & halia juga (halia tu jgn byk sangat,  1 sudu kecil pun cukup).  Yang penting bahan perapan tu mesti ada kombinasi, masin, manis & masam.  Boleh renjiskan sedikit garam jika suka. HONEY tu pulak bagi kesan kilatan & rasa manis² ala BBQ tu.  Kalau takde honey boleh ganti dengan gula...

Lepas diperap (at least sejam), pindahkan ke dalam loyang untuk dibakar... Saya siramkan lebihkan perapan atas kepak ayam ni

Dah siap.. saya preheat oven pada 200c & bakar hampir sejam untuk 10pcs kepak ni.  Bakar sampai nampak kesan terbakar atas kepak tu baru best.  Airnya dikeluarkan dari loyang ketika kepak hampir masak, jadi takle kepak tu rasa 'kembang' sbb terendam dalam air... 

Dihidangkan dengan whipped potato & honey mustard salad.  Gravy untuk whipped potato saya gunakan air lebihan perapan dari loyang (saya tuangkan dalam periuk ketika air tengah banyak & sambung bakar).  Masak atas api sambil topup apa yg perlu (garam, blackpepper, stok ayam, tepung jagung dll).  
Frankly rasanya sedap sangat.. macam BBQ chicken & honey tu really menaikkan rasa kepak ni...


0 comments:

Post a Comment