SUP CENDAWAN

Thursday, July 4, 2013
Kita tengok gambar sup dari dalam periuk aje la ye... 
Sup ni dibuat sebab kes terpaksa.  Maklumlah kalau tangan gatal sangat rembat barang berlebihan, inilah akibatnya.  Tambah² kalau barang tu perishable.. haa.. kena la masak jugak.  Telan la sayur yang sama 2-3 hari.. hehehe...

Suku bahagian cendawan saya dah campur dalam tomyam baru² ni.  Balik dari Jengka, korek peti... nampak plak baki cendawan yg masih banyak... sebelum cendawan tu jahanam & masuk cik tong, hari ni jugak saya akan kerjakan... hehehe..

Saya ambil separuh dari stok dalam peti tu & bersedia untuk disupkan. Pastu bukak freezer luar, ambil seketul ayam bahagian isi & rendam dalam air.  Saya memang ada 3-4 keping ayam bahagian isi yang dipack satu aje seplastik, just utk letak dalam mee or perencah sampingan...

Ini le lebih kurang resepinya..
  • 2 Ulas bawang putih diketuk/mayang
  • 1 biji bawang besar dipotong
  • Sedikit halia (jika suka)
  • Sedikit ayam bahagian isi
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 5-10 tangkai cili padi dipotong
  • 1 biji tomato dipotong (saya gunakan 4 biji tomato ceri)
  • Cendawan
  • Air 
  • Lada Sulah
  • 1/2 kiub stok ayam
  • 3 hirisan limau nipis (jika suka masam) 
  1. Saya tumiskan bawang putih & bawang besar sampai wangi.  
  2. Masukkan ayam, gaul² sampai hampir masak (jangan lama² nanti ayam kurang lembut).  Tambah sos tiram.
  3. Masukkan cendawan, air, cili & tomato (air letak sikit je - separuh dari cendawan, kalau tak cukup boleh tambah kemudian).
  4. Tambah kiub ayam & lada sulah.  Perasakan
  5. Saya perah sedikit limau nipis untuk mendapatkan rasa masam.
Kalau nak masak cendawan hati² bab air sebab cendawan akan keluarkan air yg amat banyak.  Kalau digoreng, saya langsung tak tambah air, tapi sebaik cendawan masak keluarlah segala airnya.  So kalau nak buat sup, letak separuh aje dari cendawan tu.  Once cendawan layu, air tu pasti menutupi cendawan.  

Dah jenuh makan sup cendawan, esok Mama masak cendawan lagi ye.  Kita tengok apa lagi menu cendawan anak² semua nak kena balun kali ni... hehehe...


0 comments:

Post a Comment