FROZEN TENGGIRI

Tuesday, July 2, 2013

Anak-anak semua dah kekenyangan, Mamanya pun sama.  Jadi sempat la Mama mengular kejap sebelum baby Misha ajak teman dia tido.  

Pagi ni saya rebus telur aje bagi they all makan.  Tu makanan favourite, senang aje kan.. hehehe.. Tapi si Misha sibuk mintak cereal Mama.  Jadi Mama share la breakfast dengan Misha.  Mama ada lagi seketul roti gulung dinner semalam dalam peti.  Kalau lapar boleh layan kejap² lagi.

Bawah ni gambar stok peti beku di pantry.  Bahan² mentah macam ni saya sumbat kat peti luar nun.  Saya dah pack siap² untuk sekali makan.  Jadi kalau nak masak, amek aje satu set ayam ke, udang, sotong etc.

Stok tenggiri beku

2 keping dah cukup untuk dibuat kari.  Ikan ni saya mintak orang pasar potongkan siap².
Since saya tak suka makan ikan lain selain dari kembong/pelaling, ikan ni cukuple untuk husband aje.  Anak² pun jenis susah nak try makanan.  Untuk saya biasanya saya goreng aje ikan pelaling / telur dadar sebagai lauk.  Then masak aje satu jenis sayur.   Kari pula tak sah tanpa kacang bendi & tomato.

So.. dah keluar dari peti beku, saya rendamkan dalam air supaya cepat cair.  Kalau nak lagi cepat, transfer dalam bekas besar letak air banyak² then salin airnya bila menyejuk.  Oh ye, semua stok seafoods saya bekukan dengan air.  Jadi ambil masa sikit untuk mencair.

Kenapa letak air?  Setahu saya le, untuk make sure freshness tu kekal.  Saya pernah juga try bekukan ikan tanpa air, tapi baunya tidak begitu menyenangkan utk hidung sensitif saya ni.  Since that saya memang sentiasa tambahkan air ke dalam bekas membeku (untuk seafoods aje).  Hasilnya seafoods kekal segar!!



2 comments:

{ cik chinta } at: July 2, 2013 at 12:47 PM said...

Tq share tips ni. Hihi

{ Kina } at: July 2, 2013 at 7:33 PM said...

u're welkam... ingatkan bz, lama tak nampak.. :) (dapat baby baru le katakan...)

Post a Comment