HAZE KEMBALI MENYERANG!!

Thursday, March 13, 2014
Keadaan Jerubu di area Melawati ni makin teruk... This morning, saya keluar kejap je ke dapur buat susu budak² ni... tu pun siap pedih² hidungku.  Alamakk!!  Stok mask semua dah habis, ada satu je, bekalan Tiha ke sekolah.  Jadi berkurunglah kami anak-beranak dalam bilik (sejak kemarau, memang on aircond dalam bilik sepanjang masa). Malam ni kami keluar dinner sambil mencari mask... semuanya habis!

Susah betul la nak educate manusia ni kan? Nak jugak buat pembakaran terbuka.  Most of them pandang remeh aje hal ni sebab mungkin tempat diorang tak effect sangat, or diorang rasa bakar sikit² takkan lah boleh sebabkan jerebu?  Hello... kalau semua orang fikir macam tu & buat macam tu.. inilah hasilnya!  Walaupun dicipta Tuhan dengan akal fikiran, tapi tetap tak nak guna akal tu.  Kalau macam ni, sampai bila² pun masalah jerebu ni takkan selesai!

Esok mungkin saya akan pontengkan aje Tiha dari sekolah.  Kebetulan hari ni last day dia exam.  Apapun tengok IPU reading dulu... kalau makin ok, bolehla lepaskan dia.  Indicator dari bilik saya ni senang aje, kalau saya tak boleh nampak bukit-bukau/gunung- ganang dari sini, means jerebu di peringkat teruk!  Malam ni reading dah 174... Hhmmm.. esok macam mana lah agaknya...

Ok.. just nak share link untuk dapatkan IPU reading di Malaysia.. senang juga saya nak refer lepas ni..

MALAYSIA IPU READING click here

P/s : 50,000 Indonesian dah jatuh sakit disebabkan jerebu...  Jadi jangan pandang remeh tentang hal ni... mostly for kids.  Penghidap asma pun please be careful...

0 comments:

Post a Comment