CUCUR NASI

Wednesday, December 3, 2014
Sedap rupanya cucur nasi ni ye.  Rugi saya tak cuba dari awal lagi.. Yang buat lagi sedap tu, cucur ni saya buat versi udang.  Udang fresh yang saya beli dari fishery hari tu.  Memang ummpphh sungguh.  Elok je siap masak, laju je saya Whatapps hubby bagitau sedap betul cucur nasi ni.  Alamak.. dia mintak saya simpan untuknya sikit... Kemaruk betul Laki ku ni.. Kang kalau dah sampai rumah pukul 4 pagi ke, larat ke nak makan??  

Tadi pun siap Whatapps bagitau teringin gila nak makan nasik kat rumah.  Suruh simpan apa yang ada... Whatt?? My hubby request nasi tuuu... Betullah dah kemaruk nasi sangat... or dengan ertikata lain, nak makan nasi dengan lauk yang Mama masak! .. hehehe... Macamla kat Cyberjaya tu takde nasi kan.  Siap boleh claim lagi..  Ni baru seminggu lebih tak hadap masakan Mama.. takkan dah mengidam macam tu sekali kot?? Pasni Baba bawak bekal jelah senang.. hehehe...

Ehh.. dah start nak melalut... Meh sambung pasal cucur nasi yang best ni
Saya buat setengah adunan aje dari resepi asalnya tu.  Nak test dulu lah best ke tak.  Haa.. boleh nampak betapa segarnya udang² tu kan? 
Resepi asal cucur nasi ni guna ikan bilis.  Since anak² tak makan bilis, jadi saya gantikan dengan udang.  Masa blend nasi tu, saya letak sedikit udang kering.  Saya tak gunakan bawang pun, hanya daun bawang.  Kemudian saya tambah sikit chilli powder.. hhmm.. terangkat!

Dah siap goreng... Nampak rangup kan?  Memang rangup pun!  Udangnya pun banyak.  Tiap ketul ada 2 ekor udang.. best sangat.

Oleh kerana terbau bawang, budak² ni tak nak makan!  Eeiii.. stress la Mama dengan budak² ni.. Rugilah korang makan memilih camni.  Last² Mama yang perhabiskan, tinggalkan sikit aje untuk Baba untuk melepas hajat dia.. hehehe...
Ehh.. lupa pula nak paste resepinya... Ni haa...

Bahan-Bahan
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn air
  • 1 biji bwg besar
  • 2 biji bwg putih
  • 1/2 cwn ikan bilis
  • 2 1/2 cwn tepung gandum
  • 1 biji lada besar dihiris nipis (jika suka)
  • Daun sup/bawang (di hiris halus)
  • sedikit garam
  • Minyak untuk mengoreng
Cara Membuatnya
  1. Blend nasi bersama air, masukkan sekali ikan bilis, bwg putih dan bwg besar...kisar sebati.
  2. Masukkan tepung gandum ke dlm bekas dan tuangkan bahan2 kisar tadi...gaul sebati.
  3. Campurkan semua bahan2 hirisan, garam dan gaul sebati.
  4. Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.
  5. Saya gunakan tangan saja utk men=jemput cucur ini....pastikan jari di basahkan sedikit dngn air supaya mudah. Selamat Mencuba...
P/s : Untuk dapatkan tekstur yang rangup, jangan blend nasi tu sampai hancur tau & jangan bulatkan, jemput & campak aje dlm minyak panas..




2 comments:

{ Unknown } at: December 4, 2014 at 3:06 PM said...

Air tangan isteri mana nak sama dengan yang kat luar nun..

{ Kina } at: December 8, 2014 at 12:02 AM said...

Masa awal² je rupanya Kak Sham... Sekarang ni dengarnya kemain sedap² makanannya. Bini kat rumah pulak yang terkulat² mendengarnya... hehe..

Post a Comment