TELUR IKAN

Monday, December 22, 2014
Saya jarang sangat share lauk² yang biasa dimasak kat rumah kan?  Biasanya saya hanya share resepi² baru supaya senang jadi rujukan masa depan. Resepi² tu pula saya ambil dari blog² lain.  Tapi untuk memasak seharian, saya biasa masak benda² simple aje.  Memang tak beresepi sebab memasak ala campak² je.  Kali ni saya masak telur ikan, lauk favourite Baba & Tiha.  As usual, saya tukang perati aje, kalau makan pun kuahnya aje.  Tekak saya dengan ikan memang kurang serasi.. slowly tengah memaksa diri menerima ikan.  Rugi sangat rasanya kalau saya tak makan ikan... Setakat ni hanya 3 jenis ikan yang saya makan kembung, cencaru & pelaling aje..
Telur ikan.. kalau beli di pasar selayang, kena borong terus 3kg... Jadi saya sedekah separuh kat MIL. Telur ni kalau nak dimasak mestilah dicucuk² atau dipotong supaya tidak 'explode' dalam masakan tu nanti.  Kalau dah meletus, alamak habislah kuahnya menjadi jeli... Ini pengalaman saya semasa mula² try masak kari untuk hubby dulu.. hehehe...  
 Kali ni saya buat masak lemak cili padi aje.  Biasanya kari lah yang menjadi pilihan.  Boring la plak asyik buat kari telur ikan je kan...
Masak lemak cili padi telur ikan.  Saya hanya letak cili padi, kunyit, serai, daun kunyit dan semestinya santan memang wajib le kan.  

Sayur Bok Choy@Pak Choy jadi pilihan untuk hari ni (first time saya masak kat rumah ni).  Saya gu kan dengan sedikit udang.  Mula² nak buat Bok Choy dengan oyster sauce ala chinese style.. Last minute saya tukar fikiran..

Saya potong Bok Choy kecil² dan goreng kan macam biasa.  Rencahnya sama seperti kuah Bok Choy bersos tiram tu.  Saya just tumiskan garlic, masukkan udang, sos tiram, sedikit kicap cair & lada sulah.

Alhamdullah.. sedap rupanya Bok Choy digoreng macam ni.. Memang tak cukup kami makan.  Walhal bukan main banyak portionnya untuk kami makan berdua tu..
 Itu ajelah menu lunch kami.  Saya goreng juga ayam sebagai lauk ganti kepada diri snediri yang tak makan telur ikan.  Biasanya lauk untuk makan tengahari kami sekadar 2 atau 3 jenis aje. 

Sebelah malamnya....
Cek mek molek untuk dinner... Very unhealthy choice... :P
 Baki bancuhan keledek tu saya serahkan kepada Tiha & Ieqa uruskan.  Bila dah siap.. inilah hasilnya... Tugas Mama hanya bekukan & boleh digoreng dikala memerlukan...
Apsal kurang comel hasil tangan Tiha kali ni?  Dah lama tak gentel keria kot, tu yang dah hilang skil nya. 
Itu ajelah menu lunch & dinner kami untuk hari tu.  Memang teramat simple untu keluarga kecil macam kami ni.  :)


0 comments:

Post a Comment