STICKY CARAMEL

Tuesday, December 16, 2014
Baru² ni buat chicken wings bila teringatkan si Tiha yang suka sangat makan chicken wings yang manis² gitu.  Biasa saya buat versi bakar, kali ni saya try versi gaul² aje.  Ramai yang cakap sedap, bolehlah saya cuba.  Nak buatnya pun mudah aje...
Sedang dimasak.. Saya guna Alumite aje.. Ni sadurannya belum memekat lagi.. Bila dah memekat, memang melekat elok pada kepak² tu.
Bila dah siap... Bukan main suka la si Tiha.  Tapi paling tak disangka si Ieqa yang lagi banyak makan!  Saya rasa dekat 10 pieces jugaklah Ieqa balun malam tu.  Saya goreng sedikit bihun ala Singapore (putih) untuk dimakan bersama.  Tapi bagi saya & Suami, kami prefer versi bakar lagi coz kepaknya lebih garing (tak suka kulit yang rasa lembik²).  Kalau bakar, kulitnya mengering.. takde la rasa lembik² bila dimakan.  Tapi ikut taste masing²la.. Macam Tiha tu dia memang suka makan bahagian kulit.. tu yg dia lagi suka versi ni.  Apapon dari segi rasa memang dah cukup sedap..  Saya copy resepinya ye..


Bahan-bahan ( 24 keping )

12 keping kepak ayam (belah dua jadi 24)
2 sudu besar minyak masak
3 ulas bawang putih - diketuk dengan kulitnya sekali (tak perlu kupas)(saya tumbuk kasar sekali dengan halia)
1 sudu besar halia dicincang
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar kicap
1 sudu besar sos cili
1/4 cawan (60ml) madu
1 sudu besar sos tiram/bbq (saya tambah)

Cara-cara
 
Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bawang putih, halia dan chicken wings, kacau dan goreng selama 5 minit.

Masukkan semua sos dan madu, kacau sekejap, kemudian tutup kuali. Kacau sekali-sekala selama 15 minit atau sehingga semua wings masak dan browned (bersalut dengan sos).
 
NOTA : Bila dah masuk madu, sos akan berbuih. Jangan takut bila tengok sos macam hangit towards the end. Bila sos dah agak kering dan bersalut pada wings ia akan jadi sticky dan caramelized macam barbecue chicken. Sedap sangat! 
 
 

0 comments:

Post a Comment