PRETZEL

Thursday, December 11, 2014
 Pretzel ni memang menjadi favourite anak².  Kalau ke Mid Valley or KLCC, memang inilah makanan wajib diorang.  Tak payah Mama & Baba fikir nak ajak lunch/dinner kat mana.. belikan pretzel aje.. hehehe... Anak² suka pretzel original & dicicah caramel, Mama pula sukakan Almond with caramel dip & Baba dengan Chocolate Mint.  Dah banyak kali saya buat... Memang leceh sikit.. tapi berbaloi bila tengok anak² suka makan.  Kali ni saya try pula resepi dari sini .  Boleh refer sendiri cara²nya kat dalam tu ye.

Cuma sedikit tip mudah dari saya.. tiap kali buat benda² libatkan yis ni, tak perlulah susah² spoofkan yis (yis yang biasa kita guna tu self instant.. biasanya resepi omputeh guna dry yeast) & sebagainya.  Cukup sekadar gaulkan bahan kering, masukkan cecair (susu/air) kemudian gaul & masukkan lemak (butter/shortening/minyak).  So.. takyah buang masa nak belek resepi tu.. InsyaAllah selamat...
Dah naik.. bolehlah dikeluarkan & mula dibentuk.  Ingat ye.. kalau masa membentuk, doh ni degil.. rehatkan dulu 5-10minit (part ni saya selalu kurang sabar... hehehe..).. Saya dok pesan ni sebab saya selalu juga terlupa bab ni, tu yang kadang² bkn main susah nak mengerjakan doh..

Dah siap dibentuk.. mongel sikit sebab saya tak buat rope yang panjang.. Saya bentukkan semuat silicone mat saya ni aje...

Sedang dinaikkan... Ni doh yang terakhir.. yang lain saya tengah naikkan dalam oven..
Part paling saya menyampah.. nak mencelup pretzel ni dalam baking soda (soda bikarbonat).. Rasa membazir kan soda aje.. heheh.. Tapi dah step nya cenggitu... buat ajelah..
Ha... dah siap... Berebut² budak² ni makan... Habis satu bancuhan doh tu dimakan diorang!  Saya buat dekat 20 biji la jugak... Memang berbaloi kan?
Resepi ni bagi saya okaylah.. In fact pretzel tersedap yang pernah saya buat.. TAPI mission mencuba saya belum berakhir.. saya masih tercari² pretzel yang rasanya sebijik macam Auntie Anne's tu... Sementara ni, saya akan try la mana² resepi yang saya rasa best dulu... :)


0 comments:

Post a Comment