HONEY WHOLE WHEAT BREAD

Tuesday, December 17, 2013
Semangat untuk turunkan berat badan dengan amalkan pemakanan sihat kononnya, saya buat wholewheat bread ni.  Saya mmg ada stok wholewheat ni dalam peti sbb tiapkali buat pizza mmg saya guna wholewheat aje.  Tapi tak pernah lagi meroti dengannya... 

Lepas dibelek resepi sana-sini, saya jumpa a few resepi yg nampak best.  Saya cuba yang ni dulu.  Nanti saya paste kan resepinya ye, sbb resepi ni memang sedap sangat.  Saya akan buat lagi (entah bila la kan..)... 

Lepas dinaikkan, saya uli & masukkan dalam loyang pembakar ni...

Dah double pun (20-30 minit aje)... bolehlah start membakar

Dah siap dibakar... saya tak bakar lama sangat macam dalam resepi tu sbb saya tak suka roti yg ada crumb, suka yg cukup² masak aje... Saya rasa saya bake dalam 30 minit je kot & guna suhu 160 c (saya gunakan separuh adunan aje)

Teksturnya memang best.. tak terlalu berongga & tetapi lembut!  Kalau nak tahu, anak-anak saya bukan main suka, diorg aje perabiskan sampaikan suami sempat makanan 2-3 keping aje!!
Tak sangka roti wholewheat ni lagi digemari anak² dari roti putih.  Ini sudah bagus, roti wholewheat ni kan bagus untuk pencernaan & sesuai utk mereka yg nak amalkan gaya pemakanan sihat.  Saya sendiri baru je start dengan menu sihat, then positif mengandung... terbantut la semua menu yg dah saya plan tu sbb bila mengandung, tekak saya super sensitif!!!

Saya sekarang ni tengah bergelut dengan selera.  Saya loya sangat bila nak makan sayur!  Padahal sebelum ni saya agak suka sayur.  Susah hati jugakla kalau tak suka makan sayur, boleh mengundang sembelit nanti ni... mmpphhh... tension!!

Oh ye.. lupa nak letak resepinya... (saya suka sangat penggunaan madu dalam resepi ni, kalau sapa yg takde madu boleh ganti dengan gula mengikut selera masing²).  Resepi kali ni saya ambil dari Betty Crocker, ni kiranya nama-nama glamour jugaklah.


Honey-Whole Wheat Bread

Ingredients

2packages regular active dry yeast
1/4cup warm water (105°F to 115°F)
1/2cup honey1/4cup butter or margarine, softened
3teaspoons salt2 
1/2cups very warm water (120°F to 130°F)
4 1/2cups Gold Medal® whole wheat flour
2 3/4to 3 3/4 cups Gold Medal® all-purpose flour

Directions

1   In large bowl, dissolve yeast in 1/4 cup warm water. Add honey, butter, salt, 2 1/2 cups very warm water and 3 cups of the whole wheat flour. Beat with electric mixer on low speed 1 minute, scraping bowl frequently. Beat on medium speed 2 minutes, scraping bowl frequently. Beat in remaining 1 1/2 cups whole wheat flour.

2   With spoon, stir in 2 1/4 to 2 3/4 cups of the all-purpose flour until dough pulls cleanly away from side of bowl.

3   On lightly floured surface, knead in remaining 1/2 to 1 cup all-purpose flour; continue kneading 5 to 10 minutes or until dough is smooth and springy. Grease large bowl with shortening or cooking spray; place dough in bowl, turning dough to grease all sides. Cover; let rise in warm place 30 to 45 minutes or until doubled in size.

4   Generously grease 2 (8x4- or 9x5-inch) loaf pans with shortening or cooking spray. Gently push fist into dough to deflate; divide in half. Shape dough into loaves; place in pans. Cover; let rise in warm place 30 to 45 minutes or until doubled in size.

5   Heat oven to 375°F. Uncover dough; bake 30 minutes. Reduce oven temperature to 350°F; bake 10 to 15 minutes longer or until loaves sound hollow when lightly tapped. Immediately remove from pans to cooling racks. Cool completely, about 1 hour.


Frankly, masa buat ni saya tak baca pun instructions.. bila buat roti, saya dah biasa gaulkan aje bahan kering dengan basah (saya gunakan BM jadi lebih mudah, masukkan cecair dahulu, garam & gula diikuti bahan kering dan diakhiri dengan lemak (butter/shortening)).  

Kalau ulian tangan pula saya suka gaulkan tepung dengan yis, garam, gula dan masukkan air, gaul sampai dapat kekenyalan yang kita nak, then tambah lemak.  Kenyal sikit pun takpe sbb nanti doh akan semakin lembab & kita akan tambah lemak lagi (minyak, butter, shortening etc...).  

Bila dah tambah lemak, barulah terus menguli sampai doh membulat & gebu.  Ulian tangan ni lagi lama lagi cantik jadinya.  Tapi ulilah sekurang²nya 10 minit supaya roti betul² cantik naiknya.

Ini cara saya (cara ngelat.. hehehe)... Biasanya teknik saya ni menjadi aje.  Tapi kalau ada yg cuba tak menjadi tu, ampun maaf jua dipinta...  






0 comments:

Post a Comment