NASIB BAIK...

Friday, December 6, 2013
Menengok Misha & Ieqa termasuk Babanya suka sangat makan pau, Mama ni dah mula pasang angan² nak mengepau.  Kelmarin dengan penuh semangat merebus kacang merah.  Banyak kali saya rebus then tutup api, tapi last² decided untuk tambah air & merebus semula.  Since dah banyak kali buat keje macam tu....

Tengah layan budak² ni,  tiba² terbau hangit.  Mula² terfikir bau dari rumah neighbour, tapi to be safe saya mintak Tiha jengukkan dapur.  Alamakkk... Tiha cakap api red bean tak bertutup!!! Ya Allah.. habis jahanam 500gm red bean yg siap direbus!! UUwwaaaa... serious... sampai sudah saya pelik macam mana plak saya tak padam api tu...

Dalam keadaan frust, saya sms ke hubby ngadu.  Selain sayangkan red bean & rasa penat dengan effort sendiri (ye la, lama jugak nak merebus bean ni)... saya bimbangkan Alumite kesayangan!!!  What if kalau kerak tu tak nak tanggal??  Dah ada a few periuk nasib baikle yg murah) saya buang sebb hangus teruk!!

Saya ni memang pelupa,  that's y saya perlukan timer.  Kalau saya tinggalkan makanan atas api walaupun sekejap, pasti saya lupa!  Cerek saya memang yg ada whistle.  Tidak sekali² saya pakai kettle biasa.  Saya ni langsung tak percaya kat diri sendiri... hehehehe...

Nak tak nak kena tunggu bean tu sejuk utk tengok keadaan periuk.  After a few hours, saya pun korek lah bean tu & buang dalam tong sampah.  Suprisingly... bean tu lekang tanpa sebarang masalah.  No kerak at all kat dasar periuk walaupun bean hangit teruk!!!

Ni baki read bean, saya dah terbuang dalam tong sampah & baru teringat nak ambik gambar.... Nampak tak kesan hangit tu?  Memang burnt teruk tau, tapi Alumite ni steady je... kerak tu semua boleh kuis macam tu aje...

Masuk dalam sink, saya cucur dengan air & gosok dengan tangan aje.. semua tanggal!!!  Alhamdulilah... memang betul le demo yg saya tengok tu, makanan hangit pun tetap tak melekat kat periuk ni. 
Hari ni saya rebus red bean semula... kali ni memang saya set timer every 15 minit untuk saya kacau or tambah air kalau perlu.  Kalau masak guna alumite ni saya tak bimbang berkerak or hangit.  Kalau pakai periuk lama saya tu mmg takleh tinggal.. kang alamat la hangit melekat sampai periuk...

Ni yg buat saya makin sayang dengan periuk ni.  Habis semua benda saya nak masak dalam ni... hehehee.. (easy cleaning & tak mudah hangus).. I LIKE!!

P/s :  Saya dah biasa guna senduk kayu untuk memasak guna periuk/pan & periuk rice cooker yg ada coating untuk elak calar & rosakkan surface.  Time basuh juga saya tak scrub dengan dawai... setakat sapu² dengan tangan or sponge lembut.. Kalau degil gak lagi saya gunakan plastik brush utk basuh pinggan tu (tapi kalau dengan alumite ni, cucur je air, semua kotoran tanggal)...

* Takde ke orang Happycal nak bayar upah sbb dok promosi untk produk diorang kat Kinazone ni eekkk.... hehehehe (asyik puji melambung aje macam ada share dalam co diorangkan.. hehehe)...


2 comments:

{ Aisy Nasiha } at: December 7, 2013 at 1:15 AM said...

Haa...saya pun selalu macam ni.. masa memasak terhangus sesuatu yg dimasak tu.. bagus betullah periuk ni. Dah ada testimoni ni mmg boleh la cari.. sesuai sangat..

{ Kina } at: December 7, 2013 at 2:23 AM said...

Kann.. asyik lupa sampai hangus! so far mmg saya suka sangat dengan periuk ni... cuba Aisy try, nanti boleh share dekat blog Aisy plak...

Post a Comment